fredag 4 september 2015

Förskollärargruppen - Veckoplanering V.37

På måndag har gruppen handledningsmöte med Monica Jakobsson kring projektplanen och gruppkontraktet. Om det behöver göras några ändringar i projektplanen eller gruppkontraktet kommer vi att åtgärda det på måndag.

Vi kommer även att försöka rekrytera några förskollärarstudenter från årskurs 1 och 2 vilket kan vara bra för att få så stor variation som möjligt bland deltagarna. På måndag och fredag skall hela gruppen träffa två klasser för att presentera projektet och förhoppningsvis kunna rekrytera några studenter till intervju. Gruppen har diskuterat tidigare att djupintervjuer och observationer kan vara intressanta och relevanta metoder för fortsättningsarbetet i projektet. Dessa metoder kommer att diskuteras djupare inom gruppen med kurslitteraturerna som grund för att klargöra hur vi kommer att gå tillväga och vad som kan behövas för att kunna använda de två metoderna. Vidare kommer några frågeformuleringar att skapas under veckans gång som kommer senare att ligga till grunden för en liten lätt intervju som skall försökas hållas under veckan. Syftet med denna intervju är för kunna diskutera lite djupare kring vissa frågor från förstudien, detta för att få en avgränsning för det fortsatta studiet.

Förutom projektarbetet kommer samtliga deltagare i gruppen att tillsammans skriva innan- och efterföreläsningsblogg för varje föreläsning denna vecka.
Rasmus och Naeim kollar på kursutvärderingar från varje kurs inom programmet för att kunna få en bild om vad studenter anser vara bra och vad som kan förbättras. Jesper kollar närmare på kursplanerna för kurserna för att vi lättare skall jämföra de med studenternas reflektioner från kursutvärderingar. Avslutningsvis kommer veckan att rundas av med ett blogginlägg som sammanfattar den gångna veckan.

Förskolegruppen - Efter föreläsning tjänseinnovationer med Per Kristensson

Föreläsningen gav gruppen en ökad förståelse för vad en tjänst kan vara och vad ett tjänsteföretag är, även om begreppet tjänst har en svårgreppad och ganska diffus definition. Men ett exempel på vad en tjänst skulle kunna vara att hjälpa någon och skapa värde för denne.
  Tjänstelogik är det värde som företaget skapar åt kunden, att man ser det från kundens behov framför organisationens behov. Det handlar inte om vilka erbjudande man har, utan vad erbjudandena gör för användaren. För att bli framgångsrik måste man köra med ett utifrån- in perspektiv, dvs att alltid starta med kundens upplevelse, förstå vad som skapar värde för kunden, och sen jobbar med den tekniska lösningen på problemet, inte tvärtom. Det är efterfrågan på tjänsterna som skapar tjänsterna, tex. så kommer 85% av alla nya bankinnovationer från användare. Så om man ska bedriva tjänsteinnovationer i ett företag måste man ta med användarna! Man måste även bredda synen på innovation, det kan vara så mycket olika faktorer som har värde för användaren.
  Det är idag ofta otydligt hur företag gör för att lyckas med sina tjänsteinnovationer, detta är förståeligt då begreppet tjänst i sig är svårt att definiera och det ständigt sker förändringar i marknaden vilket gör det svårt att ha en förutbestämd mall att jobba efter.

Kursutvärderingar HS - Veckoutvärdering v.36

Veckosammanfattning v.36

Projektet har under veckan rullat på som planerat, gruppen har inte stött på några problem. Vi har slutfört förstudien, det vill säga vi har genomfört de första intervjuerna, samlat in data och sammanställt detta. Utifrån vår förstudie reflekterar vi nu kring upplägget av det fortsatta arbetet. Den gemensamma redovisningen av förstudien var intressant och gruppen fick lite idéer från de andra grupperna. Föreläsningen var mycket givande och väckte nya tankar för projektet hos gruppmedlemmarna. Vi funderar nu kring hur vi ska lägga upp fortsatta intervjuer och hur vi bäst utformar dem, detta ser vi fram emot att bland annat diskutera på handledningsmötet på måndag. Det känns som att det tar längre tid än planerat att hålla och framför allt utvärdera intervjuer, något vi tar med oss i den fortsatta planeringen.


Trevlig helg allihopa!

Kursutvärderingar HS - Reflektioner efter föreläsning "tjänsteinnovationer"

Reflektioner efter föreläsning ”tjänsteinnovationer”

Det var en mycket intressant föreläsning även om den till viss del är svår att koppla till vårt projekt. Det vi fastnade för var ”skapa värde för kunden”. Kan vi få det till att studenterna känner att kursutvärderingar skapar värde för dem skulle de vara mer motiverade att göra dem. Vår tanke att det handlar om att veta hur värde skapas för studenten bekräftades under föreläsningen. Efter föreläsningen har iden väckts att vi kanske är inne för mycket på produkten kursutvärdering, istället för att fokusera på tjänsten som är förknippad med kursutvärderingar. Vi måste bredda vårt synsätt, det kanske inte handlar om att utforma kursutvärderingen så bra som möjligt, utan hur man levererar kursutvärderingarna. Bredda synsättet så att fler innovativa lösningar får plats. Det kanske inte handlar om huruvida kursutvärderingar ges via dator eller papper utan snarare om att, är en student tillräckligt motiverad gör den kursutvärderingen oavsett formatet.  Detta är tankar vi måste ha med oss när vi intervjuar studenter, för att ställa de rätta frågorna.




Kursutvärderingar HS - Veckoplanering v.37

Planering vecka 37

Måndag                                                                                                      
-       14.00 Handledning med Monica Jakobsson
-       Litteraturstudier ”Påverkan”
-       Ev. fånga studenter på raster för frågan
o   Vad motiverar dig att göra kursutvärderingar?


Tisdag
-       Reflektera över hur fortsatta intervjuer ska läggas upp
-       Boka intervjuer
-       Ev. Hålla intervjuer
-       8.15 dela ut enkäter i en klass av anledning att få svar på vad det är som motiverar studenterna att göra kursutvärderingar.

onsdag
-       Skriva blogginlägg inför föreläsningen Cialdini kap 2 och 3
-       Ev. Intervju under förmiddagen

torsdag
-       Skriva blogginlägg efter föreläsningen Cialdini kap 2 och 3
-       Skriva blogginlägg inför föreläsningen Cialdini kap 4 och 5

fredag
-       Skriva blogginlägg efter föreläsningen Cialdini kap 4 och 5
-       Blogginlägg veckosammanfattning av v.37
-       Blogginlägg planering inför v.38


Från elev till student - reflektioner utifrån dagens föreläsning med Per Kristensson.

Genomgående är att kundens/användarens perspektiv på en produkt eller tjänst är kärnan för en framgångsrik innovation och för att företaget som erbjuder denna skall lyckas. Alla produkter kan ses som tjänster om perspektivet breddas så att sammanhanget där dessa används tas med i bilden.
Fokus bör flyttas från vad företaget kan (leverera/producera exempelvis) till vad kunden värdesätter. Ett sådant tankesätt och helhetstänk är något som vi kan ta med oss som värdefull kunskap, inte bara i projektet, utan vidare i arbetslivet oavsett vilken sektor vi kan komma att hamna i.
Med projektet i åtanke tar vi med oss nedanstående frågeställning;
Hur kan vi eventuellt integrera användaren (studenten) vidare i vårt projekt? Det vill säga senare än under research, i arbetet med att ta fram idéer för lösningar..?

Peace out!

Admin-system Veckoutvärdering V36

Arbetet denna vecka har fortskridit enligt vår veckoplanering. Veckan började med ett givande handledningsmöte som hjälpte oss att förstå vår uppgift bättre.  Tiden har främst ägnats åt att färdigställa projektplanen och arbeta med förstudien. Där vi tagit kontakt med studenter och ställt korta frågor för att få en förståelse över hur studenter uppfattar de olika administrativa systemen de kommer i kontakt med vi Karlstads universitet.

En powerpoint sammanställdes under onsdagen inför torsdagens redovisning, där vår uppgift var att redovisa Gantt, WBS och logiskt nätverk. Vi fick beröm för vårt vackra Gantt-schema vilket kändes mycket bra. Det var intressant att få höra de andra grupperna och ta del av vad de hade kommit fram till såhär långt i projektet.

Inga motgångar så här långt.






Det var allt för oss. Trevlig helg, önskar de tre vännerna och Jerry!

Uppföljning v 36– förskolelärarprogrammet

Vad har vi gjort?

Förstudien gjordes med en enkätundersökning i en klass för studenter som är inne på sitt tredje år, för att undersöka om det finns ett behov för projektet. Under enkättillfället rekryterades också studenter som kunde tänka sig att vara med senare under projektet.

Korta kommentarer från eleverna om förbättringsområden:
-          ”Se över föreläsningarna”, ”Sättet vi examineras”, ”Mer praktik”, ”Kurslitteraturen”.

Tanken är att vidare fördjupa vår kunskap via intervjuer med elever från varje årskurs för att bland annat se på både förväntningarna vid start, och hur dessa infriats under utbildningen. Kontakt har tagits med ordförande för de lärarstuderandes förbund, som var positiv till projektet och ville bistå med hjälp.

Korta reflektioner/lärdommar från veckan:
  •         En innovations uppbyggnad av problem & lösning, man utvärderar ofta lösningen men ej problemet.
  •         En tjänst borde hjälpa någon att nå sitt mål.
  •         Tjänsteinnovationer sätter värde i fokus, men det kan finnas problem i att förstå värdet för andra.

Sjuksköterskestuderande - Reflektion kring tjänsteinnovationsföreläsning


Föreläsningen anser vi vara väldigt givande och styrker mycket som boken tar upp men även så erbjöd den djupare förståelse genom diskussion och reflektion. Även konkreta exempel utöver de som boken erbjuder bidrar till utökad förståelse. Något som vi tar med oss från föreläsningen är att istället för att fråga kunden vad vi kan erbjuda dig så ska vi hitta ett sätt att arbeta tillsammans. Detta för att kunna få fram det resultat som kan erbjuda/styrka de värden som kunden har.

Efter föreläsningen har våra åsikter sedan tidigare stärkts, vi kommer i största möjliga utsträckning försöka nå ut till de studerande sjuksköterskorna i alla steg i projektet. Detta för att samla information och om möjligt försöka presentera något i tidigt stadium till dem för att kunna få feedback inför vidare utveckling.

Vår kritik angående den skillnad som finns i relationerna, Företag-Kund och Oss-Sjuksköterskestuderande kvarstår fortfarande men nu i efterhand förstås på ett mer konkret sätt då både boken “Tjänsteinnovation” och föreläsning om det är vinklat gentemot företag.

Trevlig helg!

Veckoplanering v.37 - Från elev till student

Efter utvärdering kommer planering..

Måndag
- Handledningsmöte 08:30. Inväntar godkännande av projektplan.
- Göra eventuella förändringar i projektplanen. Hur långt ska vi gå i processen?
- Intervjuplanering

Tisdag
- Fortsätta med intervjuplaneringen
- Litteraturstudier

Onsdag
- Skriva "efter föreläsningsinlägg" om observationer
- Skriva " före föreläsningsinlägg", torsdagens föreläsning Cialdini kap 2-3
- Litteraturstudier

Torsdag
- Skriva "före föreläsningsinlägg", fredagens föreläsning Cialdini kap 4-5
- Skriva "efter föreläsningsinlägg", föreläsning Cialdini kap 2-3
- Litteraturstudier

Fredag
- Skriva "efter föreläsningsinlägg", föreläsning Cialdini kap 4-5
- Skriva veckoutvärderingsinlägg på bloggen
- Planera v.38. Planerar att påbörja djupintervjuer.
- Litteraturstudier
- Skriva "före föreläsningsinlägg", måndagens föreläsning Cialdini kap 6-7

Trevlig helg än en gång. På återseende nästa vecka!

Från elev till student - Utvärdering vecka 36

Veckan som gått har varit intensiv. Vi har kommit igång med projektet och följer planeringen. Planeringen som skrevs inför vecka 36 har följts noga.
Inledningsvis pratade vi med en annan urvalsgrupp för att få mer kött på benen. Det resulterade i 17 korta intervjuer där vi noterade att mer erfarna studenter hade hunnit reflektera mer och kommit i kontakt med fler delar av universitetet och därmed hade fler åsikter än de nya studenterna. Vår data blev därmed mer komplett och vi fick mer att fundera på kring kommande datainsamling.
Något vi lärt oss är att ta kontakt med användare, något som är en vital del i designprocessen. I början kändes det obekvämt, men genom en hög lagmoral där samtliga tog ansvar växte samtliga i gruppen. Den positiva responsen från studenter gjorde det enklare att fortsätta.
I vårt fortsatta arbete kommer vi ta med oss att aktiviteter som planerats ofta tar längre tid än man tänkt sig, och att vi därmed måste planera med större tidsmarginaler.

Vår sammanfattning av förstudien kan läsas i länken nedan.

Torsdagens redovisning var bra. Det var nyttigt att se hur övriga grupper gjort och vi fick med oss mycket vi kan använda i vårt fortsatta arbete, både kring upplägg av projekt och projektplan.

Trevlig helg!



Admin-projektet efter föreläsningen med Per Kristensson





Det var en intressant föreläsning idag med Per Kristensson, den gav oss en djupare förståelse om tjänsteinnovationer och skillnaden mellan tjänstelogik och produktlogik. Vi fick en bra förståelse om hur man ska tänka för att få fram tjänsteinnovationer, att man ska ha en utifrån-och-in-perspektiv och inte ett inifrån-och-ut perspektiv. Detta känner vi att vi kan ta med oss i vårt projekt genom att gå till användarna först för att få reda på vad som skapar värde för dem och inte fokusera på vad som är tekniskt möjligt för universitetet.


I övrigt tycker vi att våra reflektioner inför föreläsningen stämde väl överens med den kunskap vi fick under föreläsningen.

Sjuksköterskestuderande - Sammanfattning vecka 36


Veckan har främst bestått av att få kontakt med sjuksköterskestudenter. Vi har haft varierade framgångar med detta. Bland annat så kontaktade vi sjuksköterskeprogrammets studievägledare som var hjälpsamma vid arbetet att öppna en väg in mot studenterna. Detta var inga problem för de som läser termin 4,5,6 - men för lägre årskurser var det sekretessbelagt. Dock fann vi ett fåtal förstaårsstudenter som var tillmötesgående och deltog i vår förstudie.
Tanken var att vår förstudie främst skulle bestå av en kvantitativ datainsamling - i form av enkäter - för att få en bred inblick av hur vi skall lägga upp det kvalitativa arbetet.
För att få tag på studenter delade vi upp oss i två grupper och uppvaktade två klasser med sjuksköterskor efter deras föreläsningar. Detta ledde till att vi fick 20 enkätsvar och tre personer som var intresserade av att senare medverka i det kvalitativa arbetet. Dock fick vi ju enbart tag på första- och tredjeårsstudenter. Detta lämnar ett glapp i vår förundersökning där vi skulle behöva andraårsstudenter. Vi har fått kontakt med CURAs (sjuksköterskornas studentförening) ordförande som gärna bistår med hjälp att få tag på fler studenter. Detta har följts upp och förhoppningsvis kommer vi få ännu fler deltagare nästa vecka.
När enkäterna var insamlade så har resultaten sammanställts för vidare analys - vilken vi inte skriver i sten förrän vi har tagit kontakt med fler studenter.

I övrigt har en del av veckan ägnats åt färdigställande av projektplan, gruppkontraktet samt förberedelser inför redovisningen och seminariet.

Hej!
Här kommer vår utvärdering efter föreläsning med Per Kristensson.

Under vår utbildning har ett produktlogiskt tänk varit en standard men efter dagens föreläsning har vi kommit till insikt med att ett mer effektivt tankesätt kring utveckling av produkter och tjänster är det tjänstelogiska.

Den nya kunskap vi fått under föreläsningen är ett förtydligande av vad boken egentligen presenterar. Framgångsrik tjänsteinnovation kommer ur att sätta värdet för användaren i fokus och integrera användarna i utvecklingsprocessen. Detta innebär för vårt projekt att vi ska försöka sätta mer fokus på värdet av kurutvärderingarna sett ur studenternas perspektiv- vad tjänar de på att delta? Snarare än universitetets värde av utvärderingarna. Utöver det så inser vi nu också hur viktigt det är att användaren, alltså studenterna i vårt fall, skall vara med utvecklingsprocessen kring kursutvärderingar. Som vår förstudie visar finns det områden inom de program som vi analyserat som kan bli bättre, och för att bli bättre måste något hända. För att det skall fungera tänker vi att studenterna måste bli mer involverade kring hur dessa förändringar skall genomföras. Detta tänker gruppen göra via djupintervjuer med både gamla och nyare studenter som har varit, eller kommer läsa de kurser som vi anser vara de mest drabbade.


Utvärdering Lag Öst (Kursutvärdering HNT) V.36

Heeeeej :D

Veckan har varit lång, tuff och produktiv men framförallt har vi haft det roligt!
Målen som vi satte upp för arbetet V.36 har delvis uppfyllts beroende på att ordningsföljden på arbetspaketen i projektet inte var så logisk som vi föreställt oss i början av veckan.

Resultatet från förstudien, som presenteras i detta inlägg i grafer, är under analys. Graferna visar som tänkt på avvikelser i fem olika programs svarsfrekvenser under perioden 2011-2015. Från dessa grafer planerar vi att hitta extrempunkter som vi sedan kan använda som utgångspunkt för vidare analyser i projektet.

Vi hade planerat att skapa och färdigställa en intervjuguide denna vecka vilket vi insåg var lite väl optimistiskt då analysen av förstudien tog längre tid än vi hade trott. Tankar och idéer har dock grott och vi har som grupp skapat oss en uppfattning om hur vi vill att struktur och innehåll i guiden skall presenteras.
Sökandet efter lämliga intervjupersoner påbörjades inte heller i enlighet med planeringen eftersom det lämpligen görs efter det att analysen av förstudien gjorts och intervjuguiden färdigställts.
För övrigt har planen följts med få revideringar och tillägg har gjorts. Samarbetet fungerar bra och vi ser fram emot en vidare utveckling av projektet nästa vecka!


På gensyn!







Efterföreläsningsinlägg 4/9 grundlärargruppen

Efterföreläsningsinlägg


En bra och intressant föreläsning med Per Kristensson. Föreläsning grundades på kurslitteraturen Tjänsteinnovation som Per själv har varit med och skrivit. Syftet med föreläsningen var att enklare kunna förstå boken när man läser den snarare än att gå djupare in i den. Detta var lite synd eftersom vi redan läst boken och förstått grundkoncepten. De var intressant då han gick utanför kurslitteraturen eftersom de var ny kunskap för oss.

Något som vi tar med oss från föreläsningen till vårt projekt är att jobba från ett utifrån och in perspektiv. Det vi också tyckte var intressant är att bjuda in användaren i innovationsprocessen vilket vi ska försöka göra i ett tidigt skede för att få deras åsikter.  

En sak som slog oss var att många organisationer idag inte själva vet var deras innovationer kommer ifrån. Därför håller vi med om att tjänsteinnovation är ett väldigt viktigt ämne. Dessutom att de flesta av innovationerna kommer ifrån användarna och inte upptäcks i organisationer.

Vi tyckte också att definitionen av en tjänst var bra beskrivit. Innan var det lite otydligt för oss vad just en tjänst innebar. Per menar på att en tjänats är att hjälpa någon att nå sitt mål, va nu det är. Detta kan jämföras med vårar projekt eftersom att vi vill förenkla och förbättra studenternas sätt att ta till sig kunskap. Därmed blir tjänstelogik en del i projektet.

Trevlig helg önskar vi åter igen från grundlärargruppen!