Föreläsningen gav gruppen en ökad förståelse för vad en tjänst kan
vara och vad ett tjänsteföretag är, även om begreppet tjänst har en
svårgreppad och ganska diffus definition. Men ett exempel på vad en
tjänst skulle kunna vara att hjälpa någon och skapa värde för denne.
Tjänstelogik är det värde som företaget skapar åt kunden, att man ser
det från kundens behov framför organisationens behov. Det handlar inte
om vilka erbjudande man har, utan vad erbjudandena gör för användaren.
För att bli framgångsrik måste man köra med ett utifrån- in perspektiv,
dvs att alltid starta med kundens upplevelse, förstå vad som skapar
värde för kunden, och sen jobbar med den tekniska lösningen på
problemet, inte tvärtom. Det är efterfrågan på tjänsterna som skapar
tjänsterna, tex. så kommer 85% av alla nya bankinnovationer från
användare. Så om man ska bedriva tjänsteinnovationer i ett företag måste
man ta med användarna! Man måste även bredda synen på innovation, det
kan vara så mycket olika faktorer som har värde för användaren.
Det är idag ofta otydligt hur företag gör för att lyckas med sina
tjänsteinnovationer, detta är förståeligt då begreppet tjänst i sig är
svårt att definiera och det ständigt sker förändringar i marknaden
vilket gör det svårt att ha en förutbestämd mall att jobba efter.
Utifrån och in perspektivet är ju precis det som ni behöver, om tjänsten t.ex. är "lärande" är ju skapandet av kunskap som studenten behöver helt avgörande för om tjänsten i sig skall upplevas som bra eller dålig. Är t.ex. den kunskap som KAU erbjuder defacto något som studenterna har nytta av efter examen?
SvaraRadera