torsdag 3 september 2015

Grundlärare - Inför tjänsteinnovation föreläsning 9/4

Hej Bloggen och alla läsare!
Det första som slog oss när vi läste boken var att definitionerna av tjänsteinnovation och värdeskapande är väldigt logiska och rationella och vi såg de som självklara. Med det i åtanke och vetskapen om att människan i många lägen är väldigt orationell är det viktigt att inse att boken endast ger ett visst perspektiv av tex. värdeskapande.
Bilden(se nedan) visar tre medelåldersmän som eventuellt har gjort den svenska "klassresan" från något sorts arbetarperspektiv till en akademisk medelklass där det materiella inte har samma statusvärde som i andra klasser eller kulturer (Kan en genus diversifiering ha lett till andra slutsatser?). Ett exempel kan vara att en produkt visst har ett värde utanför användning, nämligen socialt statusvärde etc där själva ägandet i sig är viktigt. #minimalist 




Själv (Marcus) håller jag med att ur flera olika synvinklar är det rätt väg att gå, framförallt i ett hållbarhetsperspektiv där man optimerar användning och inte ägande. Detta skulle spara på vår miljö något otroligt och boken är en del av det pågående värdekriget. Mer långdragna reflektioner i makroperspektiv kan självklart dras men vidare fokuserar gruppen på de delar som vi kan använda oss utav i projektet "Nyfikenhet Lust" - Grundlärare. 
Från kapitel tre tar vid med insikten om att använda "rätt metod vid rätt tillfälle" vilka dessa metoder är och ur de kan användas hoppas vi få mer information om på föreläsningen. Vi tar också med oss insikten från kapitel fyra där användaren kan ha svårt att se framtida konsekvenser, "unthinkable in advace". Detta kan appliceras på vårat projekt där studenterna kanske inte är helt medvetna om vad de vill förändra och deras åsikter nu kanske inte alls är likadana när förändringarna sedan genomförs. Det kan vi redan nu efter dagens presentationer se vissa exempel där användare har svarat på enkätundersökningar. Vissa svar kan man se som ogenomtänkta eller att de som de flesta människor kan ha ett "gräset är grönare" perspektiv. Detta kan vara bra att ha med sig när man involverar användaren eller kunden i detta projekt och kommande projekt.

I övrigt en lättläst bok som kommer komma väl till användning nu och i framtida projekt! 
Vi håller även med tidigare inlägg om att Karlstad Universitet profilerar sina utbildningar mer som produkter än tjänster, även om det bara är en känsla vi har. 
Vi ser framemot en intressant och givande föreläsning!

/Grundlärarprogrammet




2 kommentarer:

  1. Notera att det döljer sig en länk i vår hashtag XD

    SvaraRadera
  2. Skön tanke om "tre medelåldersmän", ska bli kul och intressant att höra vad Per har för svar på det.

    Bra jobbat!

    /Johan

    SvaraRadera