fredag 4 september 2015

Veckouppföljning grundlärarprogrammet

Hallå!
Äntligen fredag och en kul och spännande vecka är till ända! Så hur har veckan gått för oss och vad har vi lärt oss?

Projektet har flutit på bra och vi har genomfört vår förstudie genom en enkätundersökning som har gett oss en grund att gå vidare ifrån och från förstudien har vi även kunnat formulerat några hypoteser som vårat fortsatta arbete ska utgå ifrån. Projektplanen och gruppkontrakt har så gott som färdigställts dock kommer säkerligen projektplanen att uppdateras under projektets gång. Vi har nått vårat mål med veckan eftersom alla i gruppen känner sig nöjda med arbetet som gjorts och resultatet av detta, vilket är det viktigast inom vår grupp.
Från redovisningen och presentationen av alla andras gruppers förstudie och projektplan tog vi till oss lite idéer och tips som vi kan applicera i vårat egna projekt. Vi tycker att det är viktigt att se och lära av varandra.

Vad har vi mer lärt oss?
Vi har genom seminariet av artikeln lärt oss om de nästan helt främmande begreppen lean startup och design thinking, hur de skiljer åt och vilka likheter som finns samt hur man kan använda metoderna tillsammans i processen Lean Design thinking. Processen design thinking är den metod som vi kan applicera i vårat projekt då det handlar om att hitta lösningen på ett problem och att identifiera vad användarna verkligen vill ha. Till skillnad från Lean startup som är mer användbart för företag eftersom det kräver att man redan har en affärsidé. Möjligtvis kan Lean startup användas när projektet är avslutat om vi lyckats komma fram till en tydlig lösning/idé som ska verkställas.

Kurslitteraturen tjänsteinnovation som lästs under veckan och tillsammans med fredagens föreläsning har hjälpt oss att reda ut och få en djupare förståelse för begreppet tjänsteinnovation och vad en tjänst egentligen är samt hur en tjänsteinnovation skapas. Mer om detta finns i efterföreläsningsinlägget!

Trevlig helg allihopa!
/Grundlärare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar