torsdag 3 september 2015

Inför förelsäning tjänsteinnovationer (Per Kristensson) - förskolelärargruppen

I boken ges ett förslag på hur en tjänsteinnovationsprocess kan se ut och man delar in den i tre steg; skapa fokus, förstå kunden samt att bygga struktur. Denna något grovhuggna struktur på hur processen kan se ut tror vi kan vara något att förhålla oss till. Man lägger även stor vikt av betydelsen av kundinvolvering och verkligen förstå vad som skapar värde för kunden. Det blir därför viktigt för oss i vår undersökning att rekrytera studenter som är engagerade och som hjälper gruppen att förstå vad som är värdeskapande för dem och hur man med hjälp av denna information kan förbättra utbildningen.

 Något som kan vara en fara med just detta projekt och något att vara vaksam på är att det redan finns ett tydligt ramverk för utbildningen. Att kunden (eleven) måste tänka ”innanför boxen” i månt och mycket för tjänsten (utbildningen) har visats hämma kreativiteten.
Innovationsprocessen bygger på att koppla ihop behov och lösning. Eleverna i vårat projekt kan just tänkas via ”kundinvolvering” bidra mycket till att identifiera och tydliggöra behov/problem snarare än att bidra direkt till lösningen.
Det har visat sig att en av faktorerna som gör det lättare för kunderna att samskapa är om dessa har expertis inom området. Eleverna på programmet som vi undersöker utbildas själva i pedagogik och detta gör det lite extra spännande att jobba med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar