I boken ges ett förslag på hur en
tjänsteinnovationsprocess kan se ut och man delar in den i tre steg;
skapa fokus, förstå kunden samt att bygga struktur. Denna något
grovhuggna struktur på hur processen kan se ut tror vi kan vara
något att förhålla oss till. Man lägger även stor vikt av
betydelsen av kundinvolvering och verkligen förstå vad som skapar
värde för kunden. Det blir därför viktigt för oss i vår
undersökning att rekrytera studenter som är engagerade och som
hjälper gruppen att förstå vad som är värdeskapande för dem och
hur man med hjälp av denna information kan förbättra utbildningen.
Något som kan vara en fara med just
detta projekt och något att vara vaksam på är att det redan finns
ett tydligt ramverk för utbildningen. Att kunden (eleven) måste
tänka ”innanför boxen” i månt och mycket för tjänsten
(utbildningen) har visats hämma kreativiteten.
Innovationsprocessen bygger på att
koppla ihop behov och lösning. Eleverna i vårat projekt kan just
tänkas via ”kundinvolvering” bidra mycket till att identifiera
och tydliggöra behov/problem snarare än att bidra direkt till
lösningen.
Det har visat sig att en av faktorerna
som gör det lättare för kunderna att samskapa är om dessa har
expertis inom området. Eleverna på programmet som vi undersöker
utbildas själva i pedagogik och detta gör det lite extra spännande
att jobba med dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar