Hej!
En sammanfattning av vad vi diskuterat rörande litteraturen
för tjänsteinnovation presenteras i detta blogginlägg.
Vad är tjänsteinnovation är ett kapitel (2) som tar upp
mycket relevant teori för vårt projekt. Sex punkter tas upp som visar att
tjänsteinnovation kan fortsätta utvecklas om man byter perspektiv.
Till exempel kan vi med hjälp av dessa punkter ge
studenterna en mer aktiv roll i kursutvärderingsprocessen. Vi kan även förändra
en värdeskapandeprocess i och med att vi involverar studenterna i
kursutvärderingsprocessen.
Det tas också upp hur tjänsteinnovation syftar till att underlätta
kundens (studenternas) vardag och gör dem konkurrenskraftiga det vill säga
attraktiva på en framtida arbetsmarknad.
I Kapitel tre lyfts diverse metoder fram som används för att
förbättra tjänster. Vi kan inspireras av dessa metoder då vi ska använda oss av
intervjuer för att samla in information. Informationen ska användas för att
förbättra den tjänst som universitetet erbjuder studenter och lärare.
”Sätta kunden i förarsätet och lära med och av kunden”-
kapitel 5. Ett starkt citat som kommer till sin rätt i vårt projekt eftersom vi
planerar att involvera studenterna i processen för värdeskapande i tjänster som
universitetet erbjuder.
Boken fokuserar mer på att öka vinster från en innovation ur
ett företagsperspektiv. Det kan göra det mindre applicerbart i vårt projekt
eftersom värdeskapande för oss handlar om att öka kvaliteten på utbildning.
Styrkorna i boken är att teorierna är generella och i det
stora hela är lätta att applicera på olika typer av projekt som syftar till att
utveckla en värdeskapande process. Samtidigt kan en generalisering skapa
otydlighet och utrymme för missförstånd.
Väl mött, Lag Öst.
Ser framemot att höra mer om hur ni praktiskt kommer applicera tankarna kring metoderna ni sett i kap 3.
SvaraRadera