torsdag 3 september 2015

Inför föreläsning- Tjänsteinnovation, HNT

Hej!

En sammanfattning av vad vi diskuterat rörande litteraturen för tjänsteinnovation presenteras i detta blogginlägg.

Vad är tjänsteinnovation är ett kapitel (2) som tar upp mycket relevant teori för vårt projekt. Sex punkter tas upp som visar att tjänsteinnovation kan fortsätta utvecklas om man byter perspektiv.
Till exempel kan vi med hjälp av dessa punkter ge studenterna en mer aktiv roll i kursutvärderingsprocessen. Vi kan även förändra en värdeskapandeprocess i och med att vi involverar studenterna i kursutvärderingsprocessen.

Det tas också upp hur tjänsteinnovation syftar till att underlätta kundens (studenternas) vardag och gör dem konkurrenskraftiga det vill säga attraktiva på en framtida arbetsmarknad.
I Kapitel tre lyfts diverse metoder fram som används för att förbättra tjänster. Vi kan inspireras av dessa metoder då vi ska använda oss av intervjuer för att samla in information. Informationen ska användas för att förbättra den tjänst som universitetet erbjuder studenter och lärare.

”Sätta kunden i förarsätet och lära med och av kunden”- kapitel 5. Ett starkt citat som kommer till sin rätt i vårt projekt eftersom vi planerar att involvera studenterna i processen för värdeskapande i tjänster som universitetet erbjuder.

Boken fokuserar mer på att öka vinster från en innovation ur ett företagsperspektiv. Det kan göra det mindre applicerbart i vårt projekt eftersom värdeskapande för oss handlar om att öka kvaliteten på utbildning.

Styrkorna i boken är att teorierna är generella och i det stora hela är lätta att applicera på olika typer av projekt som syftar till att utveckla en värdeskapande process. Samtidigt kan en generalisering skapa otydlighet och utrymme för missförstånd.

Väl mött, Lag Öst.

1 kommentar:

  1. Ser framemot att höra mer om hur ni praktiskt kommer applicera tankarna kring metoderna ni sett i kap 3.

    SvaraRadera