lördag 17 oktober 2015

HNT utvärdering v.42

Hej!
Veckan gick bra och alla våra ideer har nu testats och utvärderats. Detta gjordes genom en prototyp vi testade på olika personer för att se användarvänligheten. Sen har vi även kollat med uni hur det står till med genomförbarheten, visa ideér fick dock tummen ner i genomförbarhet. Vi började även disskutera hur vår presentation ska läggas upp, och har även påbörjat en prezi presentation. Hade!

fredag 16 oktober 2015

Veckosummering v.42 - SSK

Veckan har gått bra, vi har gått djupare i analysen av datan från intervjuerna. Vi kommer nu inte intervjua några fler respondenter, men försöker få tag på en programrådsrepresentant för SSK för att kunna få lite synpunkter på våra slutsatser och på vad de tidigare respondenterna har sagt. Programrådsrepresentanten befinner sig för närvarande på älgjakt men vi hoppas kunna få tag på honom i början utav nästa vecka och sedan gå vidare från det.

Trevlig helg - SSK

Från elev till student - Planering v.43

Projektet börjar gå mot sitt slut och gruppen satsar på en stark avslutande spurt nästkommande vecka!

Måndag
- Förbereda presentation
Tisdag
- Förbereda presentation
Onsdag
- Förbereda presentation
Torsdag
- Öva, öva, öva...
Fredag
- Genrep redovisning

På återseende. Trevlig helg!

Från elev till student - Utvärdering v. 42

God förmiddag

Den här veckan har flutit på bra. Vi har haft en fokusgrupp som gav oss en del idéer samt större förståelse angående eget ansvar. Under onsdagens kreativitetsövningar fick vi ytterligare idéer, några är värda att gå vidare med. Tack klassen. 
Nu återstår arbetet med att sammanställa idéer och förbereda för den stora finalen. Ni kommer inte bli besvikna. 

Idag är det fredag. Kusligt vad tiden går när man har roligt.  

Carlton Carlton Banks animated GIF


torsdag 15 oktober 2015

Ekonomerna - Veckoplanering v.43

Här kommer också vår grupps planering för kommande vecka. Vi går in i en sorts effektivitets-/förbättringsfas inför presentationen som avslutas med ett genrep på fredag!

Måndag: Lyssna igenom intervjuer igen för att hitta bra resultat som speglar de huvudsakliga resultatet.

Tisdag: Arbeta med presentationen

Onsdag: Arbeta med presentationen - finputsning

Torsdag: Repetera presentationen

Fredag: Genrep

/Grupp 4

Ekonomerna - Veckouppföljning v.42

Tjaa Bloggen! Nu känner vi att vi har gått in på slutspurten. Denna vecka har vi nämligen suttit med vår presentation. Arbetet har gått bra och vi känner att vi kommer framåt varje dag. Efter handledning idag har  vi fått lite mer vinklar att angripa vår presentation av resultaten och det är nästa steg. Vi ska arbeta hela nästa vecka med att förbättra våran presentation då presentationen i sig är en viktigt del av resultatet. För presentationens effekt kommer vi inte skriva här hur presentationen i sig (och inte innehållet alltså) är en del av resultatet. Se till att vara där 29/10 för att få veta sanningen.....

Ciao, Grupp 4

Kursutvärderingar HS - Veckoplanering v.43

Veckoplanering v.43

Måndag
-       Förbereda presentation

Tisdag
-       Förbereda presentation

Onsdag
-       Göra klart presentationen  

Torsdag
-       Öva på presentationen

Fredag
-       Genrep inför lärarna
-       Skriva veckosammanfattning

-       Skriva veckoplanering för v.44

Kursutvärderingar HS - Veckosammanfattning v.42

Veckosammanfattning v. 42


Veckan började med att gruppen sammanställde materialet och de slutsatser som dragits. Vi gick igenom materialet och bestämde vilka delar vi var klara med och vilka det var som fortfarande krävde arbete. Gruppen har även börjat diskutera och skissa på hur materialet och de idéer som framtagits ska presenteras. Vi har en del bra idéer och måste nu sammanfoga det till en färdig presentation. Det som vi just nu jobbar mest med är att få en tydlig presentation som framför vårt budskap på ett bra sätt.  

tisdag 13 oktober 2015

Admin-projektet: Frågeställning inför kreativitetsföreläsning

Eftersom vi börjar närma oss slutfasen av projektet och en presentation ska göras så handlar vår frågeställning om hur detta kan göras.

Hur kan man bäst visualisera data och lösningar så att en publik enkelt kan ta till sig och förstå det?


Kursutvärdering HS - Frågeställning inför föreläsning, kreativitet

Frågeställning : Finns det andra sätt att utföra en direkt kursutvärdering (alltså på lektionstid) som inte sker på papper?

En frågeställning som kan hjälpa gruppen i det fortsatta arbetet i projektet.

Från elev till student - Statusuppdatering

Gruppen har under eftermiddagen genomfört en lyckad idéregenerering/diskussion med 7 slumpvis utvalda studenter. Under diskussionen diskuterades "eget ansvar" och hur universitetet kan uppmuntra och motivera till detta. Många bra ideér kring detta genererades. Vi känner oss upprymda.




Inför föreläsning Kreativitet Grundlärare


Inför morgondagens föreläsning har vi diskuterat lite angående temat och då vi inte riktigt vet vad föreläsningen kommer att ta upp har vi formulerat följande frågor:

    • Vart ligger ansvaret för en kreativ läroprocess, lärare eller student?
      • Är ansvarsskiftet från individ till institut ett incitament till bortförklaringar?
    • Hur förbättrar man sina kreativitet, teoretiskt eller praktiskt?



Tjo!

Från elev till student - frågeställning inför föreläsning, kreativitet

Enligt gjord förstudie med korta intervjuer landade vi i två grenar som verkade påverka övergången från elev till student. De två var 'praktiska ting' och 'eget ansvar', detta tog vi med oss inför djupintervjuer med ettor på universitetet. Efter analys av data har vi omdefinierat den ena grenen/temat till 'informationsflöde', medan 'eget ansvar' står kvar som en tongivande skillnad mellan gymnasiala- och universitetsstudier.
Vi har genererat idéer kring 'informationsflöde' och anser oss nöjda med denna del. Idégenereringen har skett i diskussion inom gruppen utifrån all information vi samlat på oss i möten med studenter (intervju/djupintervju) samt observation - mestadels genom att undersöka hur informationskanalerna ser ut i dagsläget.
Det andra temat, 'eget ansvar' upplever vi mera abstrakt att generera idéer kring. Vår frågeställning ser ut som följer: Hur kan universitetet uppmuntra till att studenter vid universitetet tar eget ansvar?
Vi har efter diskussion kommit fram till att vi väljer fokusgrupp för att gå vidare, med en fokusgrupp vill vi diskutera kring eget ansvar för att kunna stärka resonemang vid presentation av vårt material. Vi tänker alltså inte idégenerera utifrån frågeställningen.

Är detta rätt resonerat? 
Hur skulle vi kunna gjort (/göra) för att idégenerera med en mera abstrakt än konkret frågeställning. Formuleringen skulle i sådant fall behöva justerat och konkretiserats för att "hjälpa" deltagarna att generera idéer kring ämnet?

Ekonomigruppen - Kreativitetsfrågor

Vi har valt frågeställningar som speglar vårt projekt. Dessa är:


  • Vilken miljö främjar kreativitetsprocessen?


  • Vad är mest gynnsamt för en kreativitetsprocess, stor eller liten grupp?

Hej då!

/Grupp 4

Förskollärargruppen - Frågeställningar inför onsdagens föreläsning

Vi i gruppen har diskuterat och kommit fram till följande frågor.

*Hur kan man visualisera/kommunicera en  introvert process (lärande)?

*Är samspel mellan människor alltid bra för      kreativiteten?

Grupp HNT- inför kreativitetsonsdag

Hejsan,

vi har förstått att vi ska jobba utifrån en frågeställning under morgondagen och har då kommit fram till att vi skulle vilja jobba med följande:

- Är drivkraften till kreativitet press eller känslan av tillfredställelse från att skapa lösningar och utveckla/utvecklas?

Hoppas det duger!

HAJ

måndag 12 oktober 2015

Grundlärare Veckoplaneringen v.42

Måndag: Avsluta intervjuanalyser, eventuella intervjuer kan tillkomma.
Tisdag: Sammanställa olika koncept. Blogga inför föreläsning
Onsdag: Föreläsningar
Torsdag: Handledning, fortsätta med konceptsammanställning.
Fredag: Blogga mm.

Från elev till student - Planering v. 42

Måndag
Planering inför idégenerering

Tisdag
Förhoppningsvis idégenerering

Onsdag
Föreläsning 
Kreativitetsövningar

Torsdag
Handledning

Fredag
Förhoppningsvis sammanställa idéer


SSK - Veckoplanering v.42

Måndag:
  • Kontakta de sista intervjurespondenterna
  • Planera analysdelen - vilka verktyg/metoder som skall användas
  • Boka in möte med programrådsrepresentant
Tisdag:
  • Sammanställning av intervjuer
  • Eventuellt inlägg inför föreläsning
Onsdag:
  • Föreläsning “Inför presentation”
  • Föreläsning “Kreativitetsövningar”
Torsdag:
  • Handledning
  • Analys av data
Fredag:

  • Fortsatt analys
  • Veckosummering

Ekonomigruppen, Veckoplanering vecka 42


  • Måndag: Veckoplanering och fortsatt arbete med analyser. 
  • Tisdag: Summering utav analyser. 
  • Onsdag: Föreläsning och kreativitetsövning. 
  • Torsdag: Handledning samt fortsatt arbete med viktiga punkter som tagits fram.
  • Fortsättning med punkterna på fredagen.



HNT veckoplanering v.42

Hej!
Förra veckan låg projektet på is, men denna vecka ska vi ägna all vår tid till att kolla på lösningar. Vi har 4-5 potentiella lösningar som vi har fått fram tidigare via våra intervjuer och observationer. Dessa ska vi denna vecka gå in djupare på och kolla möjligheterna för dem och testa några via en detskop walkthrough eller annat fint verktyg. Vid veckans slut ska alla lösningar vara testade och utvärderade.

Admin projektet: Veckoplanering v.42

Måndag: förbereda det sista inför observationsstudier.

Tisdag: genomföra observationsstudierna.

Onsdag: föreläsningar.

Torsdag: handledningsmöte samt sammanställa observationsstudierna.


Fredag: fortsätta sammanställa observationsstudierna eller om vi är klara börja analysera resultatet.

Från elev till student - Veckouppföljning v.41

Bättre sent är aldrig, här kommer en sammanfattning av föregående vecka...

Gruppen har under den gångna veckan prioriterat att plugga inför tentamen. Grupparbetet har därför legat på is. 


Nu tar vi nya tag och kör igång med grupparbetet!!