lördag 12 september 2015

Ekonomigruppen - Inför föreläsning Cialdini kapitel 6-7

Kapitel sex handlade om auktoriteter. Gruppen var lite splittrad över hur stor påverkan auktoriteter har i olika situationer. Vissa tyckte att de nästan aldrig fallit för det här med auktoritetsprincipen medan andra kände igen sig mer i exemplen som presenterats i boken. Dock var alla skeptiska till auktoriteter i reklamer där man använt ”experter” då känslan ofta är att dessa är skådespelare som fått ett exakt manus för hur det ska bete sig och vad det ska säga, vilket var ett exempel som togs upp i boken. Å andra sidan, att man har respekt för exempelvis en läkares auktoritet när man befinner sig på ett sjukhus höll alla med om.  För vårt projekt finns auktoritetaspekten i förhållandet mellan student och lärare/föreläsare. Gruppen hade lite frågetecken kring hur detta ska kunna nyttjas men det ansågs absolut vara en aspekt som inte kunde lämnas utanför.


Kapitel sju handlade sedan om knapphet. Gruppen höll med om resonemanget att en produkts/tjänsts värde tycks ökar när knapphet råder. Alla gruppmedlemmar tyckte kapitlet var intressant men hur det ska tillämpas i projektet är fortfarande oklart. En stor del av denna kurs handlar i övrigt om att gå från ett ägande av produkt perspektiv och förstå att värde först skapas för kunden vid användning och via kundens aktiviteter. Oavsett synsätt kan såklart knapphet uppstå. Eftersom knapphet påverkar människor kan det, liksom auktoritet, vara intressant att försöka ha med ett resonemang kring detta i projektets lösningar.  

/Grupp 4, Ekonomigruppen

fredag 11 september 2015

Veckoplanering V.38 HNT

Planeringsinlägg V.38

Måndag
  • Efter föreläsningsblogginlägg
  • Inför blogginlägg
  • Börja utforma en intervjuguide
Tisdag
  • Fortsätta intervjuguide
  • Efter föreläsningsblogginlägg
  • Leta intervjupersoner
Onsdag
  • Eventuella intervjuer
  • Inför blogginlägg
Torsdag
  • Fortsättning intervjuer
  • Efter blogginlägg
Fredag
  • Handledning
  • Veckoplanering/utvärdering

Hade.

Sjuksköterskestuderande - Veckosummering v.37

På grund av den mängd föreläsningar denna vecka så har en stor del av tiden gått åt till att läsa kurslitteratur, skriva förberedande blogginlägg, samt reflektioner efter föreläsningarna.
Utöver dessa punkter så har vi även åstadkommit det vi planerade i början av veckan. Vi skrev ihop intervjufrågorna utefter den data vi kunde extrahera från enkätsvaren och övriga intresseområgen. Vi har planerat in intervjuer med de personer som vi har haft tidigare kontakt med - och även utfört en intervju.

Utöver detta så har vi funnit några vetenskapliga artiklar som berör vårt område som kommer bli användbara i vidare arbete.

Summa summarum: Det har varit en bra, produktiv vecka!
Trevlig helg!

/Grupp sjuksköterskestuderande

Från elev till student - Planering v. 38 #frånelevtillstudent

Under vecka 38 ska intervjuer vara bokade och en intervjuguide sammanställd, så att vi kan ägna v. 39 åt endast intervjuer.

Måndag
  • Blogginlägg efter föreläsning Cialdini kap. 6-7.
  • Blogginlägg före föreläsning Intervju.
  • Planera/kontakta studenter för djupintervjuer.
Tisdag
  • Blogginlägg efter föreläsning Intervju.
  • Kontakta studenter.
  • Intervjuguide.
Onsdag
  • Förberedelse inför torsdag, Diskussion intervjufrågor.
  • Fortsätta förberedelse inför intervjuer.
  • Fortsätta ta kontakt med studenter.
  • Frihet under ansvar 13-15.
Torsdag
  • Blogginlägg efter Diskussion intervjufrågor.
  • Intervjuguide.
Fredag
  • Blogginlägg utvärdering av veckan.
  • Planering inför kommande vecka.
  • Handledning.
  • Pilotintervju.
  • Utvärdering av observation.
Glöm inte att delta i vår tävling. En lunch står på spel.
#frånelevtillstudent

Från elev till student - Summan av veckokardemumman v. 37 #frånelevtillstudent

Fredagsinlägget:

Planeringen som skrevs inför denna vecka har följts. Mycket av fokus har varit på litteraturstudier, föreläsning och blogginlägg. Efter handledarmöte i måndags togs beslutet att avvakta med intervjuplaneringen och istället fokusera på observationsstudier. På handledarmötet nämndes bilder som ett bra sätt att observera. Istället för att be studenter föra bilddagbok väcktes en idé att använda sociala medier.
Under #frånelevtillstudent ombads studenter att med bilder beskriva sin vardag som student. Än så  länge har det dock inte blivit någon succé. Det var en idé som samtliga i gruppen blev taggade (hihi) på och var entusiastiska i genomförandet av. Vi förstår dock att det krävs en hel del kunskap och strategi för att få den här typen av initiativ att fungera. Med tanke på sociala bevis som vi lärt oss om kunde vi ökat aktiviteten genom att själva få bollen i rullning genom direkt interaktion med vissa studenter och få dessa att börja lägga ut bilder. Projektet är fortfarande aktivt och utvärderar således nästa fredag.
Vi hoppas på vecka 38!


#frånelevtillstudent

Sjuksköterskestuderande - Reflektion föreläsning "Cialdini kap. 4-5"

Dagens föreläsning var intressant och följde till stor del kapitel 4-5 i boken men innehöll även andra exempel inom området Social bevis och Sympati. Det gavs även väldigt givande exempel på hur man kan applicera vissa tekniker för att få en personen att känna sig bekväm och en sorts samhörighet genom att tillexempel spegla den personens kroppsspråk. Denna teknik kan vara bra att använda sig av i framtida intervjuer. En annan metod som togs upp var att använda sig av “mock-up coustumers” vilket innebär att man iscensätter en situation där man använder sig av “statister” för att locka till sig fler personer som då troligen blir mer frivilliga till att anmäla sig. Detta är något som vi inte vet hur användbart det kan vara just i detta fall med Sjuksköterskstuderande men något som definitivt är väldigt intressant att prova för att få till fler som går med på att bli intervjuade.

Admin-projektet Veckoutvärdering V37

Under veckan har arbetet med projektet fortsatt enligt vår veckoplanering. Vi har sammanställt vår förstudie där vi hade ställt korta frågor till ca 50 studenter. I måndags hade vi ett handledarmöte där vi kom överens med Monica om att göra bredare intervjuer för att fortsatt försöka fånga upp vad det är studenter har för förväntningar och hur de upplever de administrativa systemen de kommer i kontakt med. Detta eftersom den första undersökningen med kortare frågor gav oss ganska spridda skurar av svar, och vi vill med intervjuerna kunna få bättre koll på vad det egentligen är studenterna tycker om de administrativa systemen. Ett underlag med frågor inför dessa intervjuer har tagits fram under veckan. Några intervjuer har genomförts och det kommer genomföras fler under nästa vecka.

Eftersom det har varit 3 föreläsningar denna vecka så har det blivit rätt så mycket bloggande också med både för- och efterinlägg. Vi tycker detta har flutit på bra och vi har på föreläsningarna och genom att läst litteraturen fått med oss en del teorier och tips som vi kan applicera på vårt projekt.

Sammanfattningsvis har det varit en bra vecka där vi inte stött på några motgångar!


Trevlig Helg! Vi ses på ”Marten” i Torsby!

Från elev till student - Inför föreläsning Cialdini kap. 6-7 #frånelevtillstudent

Återigen är kapitlen om auktoritet och knapphet mycket intressanta. Men precis som tidigare är det inget vi kommer att använda oss av i nuläget. Däremot kan stycket om auktoritet vara mycket nyttigt senare i projektet, framförallt vid analys av intervjuer. En stor skillnad mellan gymnasiet och universitet kan vara att föreläsare är mer auktoritära vilket kan upplevas som annorlunda. (Hallbäckeffekten). Den respekt som auktoritet medför kan ha både positiva och negativa utfall. Enligt erfarenheter som gruppen har kan auktoriteten på universitet medföra att det blir ordning och reda på föreläsningar, men det får inte gå till överdrift. Om respekten för personen blir för stor kan det leda till att man som student inte vågar be om hjälp vilket inte är bra. 
När det gäller knapphetsprincipen är igenkänningsfaktorn hög. Visst kan det hända att man går på erbjudanden på grund av säljknep som berör knapphet, exempelvis ett fåtal varor kvar eller tidsbegränsade erbjudanden. Denna lärdom kan vara bra att ha och kanske kan få oss att tänka till en extra gång om behovet av en vara just nu. 
Hela boken är intressant och det är nyttigt att se hur människor agerar, och varför de gör som de gör, och framförallt varför vi gör som vi gör. 

#frånelevtillstudent

Admin-projektet: Pernille Andersson - föreläsning 3

Vi känner att budskapet om auktoritet från bokens sjätte kapitel delvis kan tillämpas till vårt projekt. Genom att få studenter att inse att det är de själva som faktiskt bidrar till att de administrativa systemen på Karlstads universitet förbättras, kan det eventuellt få dem att känna sig extra speciella.

Det sjunde kapitlets verktyg som handlar om tidsbrist kan även det ge oss vind i seglen. Att få studenterna att inse att deras tid är nu, för att kunna få igenom någon förändring av de administrativa systemen, behöver de ta sin chans att dela med sig av sina åsikter.


Dock kan en sådan infallsvinkel få studenter att backa undan. Eftersom vi hela tiden bemöts av korttidserbjudanden i vårt samhälle i övrigt, kan många studenter helt enkelt känna sig hotade och istället undvika att vara med.

Admin-projektet: Efter föreläsning 2 - Pernille Andersson


Det har tidigare nämnts om svårigheterna kring att få tag i personer till djupintervjuer eller observationsstudier. Pernille gav oss ett tips om hur vi skulle kunna få fler personer att skriva upp sina kontaktuppgifter till exempelvis intervjuer. Om det redan innan är några som har skrivit upp sig, är vi mer benägna till att skriva upp oss själva. Detta tänker vi ta nytta av genom att skriva upp ”fake personer” innan vi ger oss ut för att hitta riktiga till våra intervjuer samt skuggning.

Vi fick också lära oss att komplimanger och smicker kan få personer att lättare ta steget att delta i en studie, eftersom det får dem att tycka om oss mer. Även spegling av kroppsspråk är något som vi tar med oss från dagens föreläsning.

Uppföljningsinlägg 11/9 - Kursutvärdering HNT

Föreläsningen idag var bättre än den igår då Pernille hade tagit del av bloggen och använt sig av feedbacken från gårdagens blogginlägg. 

Föreläsningen tog upp kapitel fyra och fem. Pernille pratade om sociala bevis och hur vi påverkas av andra människor runt omkring oss. Om vi är osäkra i en situation så är vi mer påverkningsbara. Vidare tog vi med oss teorierna kring normativ och informativ påverkan och hur dessa kan vara användbara för oss i vårt projekt. Dessutom tror vi att teorin om pluralis ignorans kan vara ett fenomen som påverkar studenterna när de blir ombädda att göra en kursutvärdering. Vi drar lite paralleller till Pernilles och bokens exempel om mordet på kvinnan i New York, många hörde, men ingen ringde polisen. Alla studenter i en klass vet att de blir kursutvärdering och kanske tänker ”men just idag orkar inte jag göra den, men det är okey, alla andra i klassen har säkert gjort den!”. Detta kan vara något som vi borde läsa mer om!


Vi ser fram emot nästa föreläsning! Men nu tar vi hääälg!

Heeeeeeeerrrrråååå!

Kursutvärderingar HS - Efter föreläsning Cialdini kap 4 och 5

Efter föreläsningen Gialdini kap 4 och 5


För första gången märkte vi att föreläsaren hade läst våra blogginlägg och vinklade föreläsningen efter dem, vilket var mycket uppskattat. Det var bra att Cialdinis teorier blev förklarade i samband med våra projekt. Det var intressant att höra att deltagandet kan ändras beroende på hur många som deltagit innan. Detta känns som något som gruppen kan använda sig av för att ändra klassers beteende. Märker studenter att de andra gör något är sannolikheten stor att de också gör det. Diskussionen kring olika typer av auktoriteter var mycket intressant men känns samtidigt lite svår att använda i vårt projekt.