Kapitel sex handlade om auktoriteter. Gruppen var lite
splittrad över hur stor påverkan auktoriteter har i olika situationer. Vissa
tyckte att de nästan aldrig fallit för det här med auktoritetsprincipen medan
andra kände igen sig mer i exemplen som presenterats i boken. Dock var alla
skeptiska till auktoriteter i reklamer där man använt ”experter” då känslan
ofta är att dessa är skådespelare som fått ett exakt manus för hur det ska bete
sig och vad det ska säga, vilket var ett exempel som togs upp i boken. Å andra
sidan, att man har respekt för exempelvis en läkares auktoritet när man
befinner sig på ett sjukhus höll alla med om.
För vårt projekt finns auktoritetaspekten i förhållandet mellan student
och lärare/föreläsare. Gruppen hade lite frågetecken kring hur detta ska kunna nyttjas
men det ansågs absolut vara en aspekt som inte kunde lämnas utanför.
Kapitel sju handlade sedan om knapphet. Gruppen höll med om
resonemanget att en produkts/tjänsts värde tycks ökar när knapphet råder. Alla
gruppmedlemmar tyckte kapitlet var intressant men hur det ska tillämpas i
projektet är fortfarande oklart. En stor del av denna kurs handlar i övrigt om
att gå från ett ägande av produkt perspektiv och förstå att värde först skapas
för kunden vid användning och via kundens aktiviteter. Oavsett synsätt kan
såklart knapphet uppstå. Eftersom knapphet påverkar människor kan det, liksom
auktoritet, vara intressant att försöka ha med ett resonemang kring detta i
projektets lösningar.
/Grupp 4, Ekonomigruppen