torsdag 10 september 2015

Inför föreläsning fredag 11/9 - Cialdini kap 4-5. Förskollärargruppen

Sociala bevis säger att vi gör som andra människor eller härmar andra. Denna situation kan ofta förstärkas då vi ställs inför en ny okänd situation. En start på ett universitet skulle kunna vara en sådan situation. Det skulle för vårt projekt vara intressant att se hur studenternas studietekniker/-rutiner utmejslade sig och om de skiljer sig mellan tidigare och senare årskurser. Skapades de utifrån kursernas utformning eller blev det att de ”hakade på” varandra? Sökte de sig till de som liknade en själv och kanske redan studerade på ett liknande sätt sedan tidigare? Eller har detta kanske ingen inverkan alls. 
Det är väldigt vanligt att se studenter plugga tillsammans i grupp. Men det finns även ensamvargar som pluggar själva antingen av eget val eller för att de kanske inte lyckats hitta en studiegrupp pga olika anledningar. Vi anser att man kan lära sig bättre i en grupp än om man försöker plugga själv, så länge studiegruppen har en bra studiemoral. Detta beror på att man kan hjälpa varandra inom gruppen om några svårigheter skulle uppstå. I de flesta grupper finns det säkert någon som har lättare för att påverka andra än att själv bli påverkad, men vad beror detta på? Och vilka faktorer har påverkan vid val av studiekamrater? Kanske är det så att man umgås med de som är lik en själv och med dem som man har hamnat mest i kontakt med eller är det så att fysisk attraktivitet spelar in viss roll i detta fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar