Gruppens reflektioner om kapitel två samt tre i boken “Påverkan” är att det definitivt är intressant innehåll. Vad som gör det hela intressant är att boken väljer att ta upp scenarion som man stöter på i vardagen och därmed applicerar i vardagslivet vare sig man tänker på det eller ej. Boken förklarar att vissa personer använder dessa metoder för påverkan med flit samt vissa utan att ens tänka på det.
En intressant reflektion är just de som använder dessa metoder för egen vinning såsom vissa typer av försäljare och dylikt. Dessa teorier kan även appliceras i projektet som i nuläget undersöks till exempel igenom att använda påverkan metoder för att få sjuksköterskestuderande att ställa upp på intervjuer.
Ett exempel på en teori som kan appliceras är reciprocitetsregeln, denna teori innebär att ifall man blir erbjuden någonting såsom en gåva, en tjänst eller dylikt så känner man att man är “skyldig” att ge något tillbaka till sin “välgörare”, detta kan gruppen använda till exempel igenom att locka studenterna med fika.
En annan metod som kan väljas att användas är backa-efter-avslag och denna metod innebär att man först kommer med ett “extremt” förslag för att därefter komma med ett “mildare” förslag, vilket då i jämförelse med det mer extrema förslaget kan anses mer tilltalande.
Ett exempel kan vara ifall man ber om ett flertal intervjuer som sträcker sig över en längre tidsperiod och får ett avslag för att därefter komma med ett “mildare” erbjudande i form av en enkel intervju så kanske detta kan anses som godtagbart.
Hade däremot den enskilda intervjun enbart presenterats först så kanske även detta hade anstets vara för mycket begärt, dock så verkar en intervju så mycket mildare än alternativet med ett flertal intervjuer att det därmed kan anses accepterbart.
I kapitel 3 så tas förpliktelser upp. Ifall man till exempel i ett tidigt stadie av undersökningen får ett antal studenter att skriva under att de kan tänka sig att förbättra sin utbildning kan man senare använda detta informella “kontrakt” för att skapa en känsla av att de är tvungna att stå vid sitt ord.
En intressant reflektion är just de som använder dessa metoder för egen vinning såsom vissa typer av försäljare och dylikt. Dessa teorier kan även appliceras i projektet som i nuläget undersöks till exempel igenom att använda påverkan metoder för att få sjuksköterskestuderande att ställa upp på intervjuer.
Ett exempel på en teori som kan appliceras är reciprocitetsregeln, denna teori innebär att ifall man blir erbjuden någonting såsom en gåva, en tjänst eller dylikt så känner man att man är “skyldig” att ge något tillbaka till sin “välgörare”, detta kan gruppen använda till exempel igenom att locka studenterna med fika.
En annan metod som kan väljas att användas är backa-efter-avslag och denna metod innebär att man först kommer med ett “extremt” förslag för att därefter komma med ett “mildare” förslag, vilket då i jämförelse med det mer extrema förslaget kan anses mer tilltalande.
Ett exempel kan vara ifall man ber om ett flertal intervjuer som sträcker sig över en längre tidsperiod och får ett avslag för att därefter komma med ett “mildare” erbjudande i form av en enkel intervju så kanske detta kan anses som godtagbart.
Hade däremot den enskilda intervjun enbart presenterats först så kanske även detta hade anstets vara för mycket begärt, dock så verkar en intervju så mycket mildare än alternativet med ett flertal intervjuer att det därmed kan anses accepterbart.
I kapitel 3 så tas förpliktelser upp. Ifall man till exempel i ett tidigt stadie av undersökningen får ett antal studenter att skriva under att de kan tänka sig att förbättra sin utbildning kan man senare använda detta informella “kontrakt” för att skapa en känsla av att de är tvungna att stå vid sitt ord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar