onsdag 9 september 2015

Från elev till student - post observationsföreläsning

Under föreläsningen om observationer går tankarna till metodval. Beroende på frågeställning och vilket problem som skall lösas, är valet av lämplig metod och verktyg central. Vad kan ge oss mest informations för att besvara vår frågeställning och ge oss idéer till lösning? Just nu upplever vi att vår frågeställning är en smula abstrakt och bred för att fånga i en viss situation. Vilket beteende besvarar den totala upplevelsen i övergången för en person från elev till student? Det känns för tillfället svårt att svara på, eftersom mycket av processen (när det handlar om eget ansvar som vi funnit som ett av två teman som verkar påverka upplevelsen) är mental - saker som sker i huvudet på personer. Kanske skulle observationsdata behöva samlas in under hela första året för att illustrera steget och mognaden från elev till student eftersom denna troligtvis sker successivt under en längre tid. Vi kommer att fokusera på djupintervjuer men fortsätter parallellt med att fundera på om vi kan hitta/skapa en situation som skulle kunna ge oss mer kött på benen.

För att återkoppla till föreläsningen så har vi bara en fråga, som vi kanske skulle ha ställt (av nyfikenhet) under lektion... vad var egentligen syftet med Jörgs observationsstudie? Var det hans intresse för bussresenärers upplevelse (utifrån egen hypotes/studie) eller hade han ett uppdrag från Västtrafik eller Karlstad buss exempelvis? Eller så kanske meningen bara var att visa på en framgångsrik observationsstudie..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar