Hej hej bloggen!
De senaste dagarna har vi i gruppen läst Cialdinis bok
Påverkan och från de första tre kapitlen har vi lärt oss ett antal saker. Till
att börja med anser vi att reciprocitetsregeln är en väldigt intressant teori
som man underförstått har varit objekt för vid olika tillfällen i livet men
inte förrän vi läste boken insåg vi hur kraftfull och användbar den kan vara.
Vi kan koppla detta till en händelse dagen innan vi började läsa i boken, då vi
sökte observationsobjekt för vår halvtidskursutvärderings analys. I et facebookmeddelande
försökte vi locka folk med att vi skulle bjuda på kakor, vi fick ingen respons.
Efter att ha läst mer kring reciprocitetsteorin anser vi att vi borde använt en
annan taktik. Förslagsvis kunde vi stått utanför en föreläsningssal och
erbjudit studenterna kakor när de kom ut från salen, för att sedan fråga om de
var intresserade av att medverka i vår studie.
Kapitel tre har också innehåll som vi kan använda i vårt
projekt. Att studenterna inte känner en förpliktelse till att göra en
kursutvärdering kan åtgärdas genom att använda konsekvensprincipen och skapa en
inre förpliktelse. Teorierna som byggde på att skapa ett ”värde” eller ”besparing”
som exemplet i boken om energibesparing, tycker vi är intressant och något som
universitetet skulle kunna lära av. Informeras studenterna om hur
kursutvärderingar kan hjälpa universitetet att utvecklas och bli bättre skapas
ett ”värde” för studenterna. Lockas sedan studenterna med ett pris, förslagsvis
att en student som deltagit i alla kursutvärderingarna har en chans att vinna
en ipad som lottas ut till en student i slutet av varje termin, tror vi att ett
stort ”stödben” skapas. Detta startar en inre förpliktelse som för studenterna
att inse att de gör något bra, vilket kommer leda till att fler ”stödben”
skapas och är väl utlottningen sker, och man inte vinner, kommer studenten
fortsätta med det nya beteendet på grund av konsekvensprincipen.
HAJKONBAJKON
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar