lördag 12 september 2015

Ekonomigruppen - Inför föreläsning Cialdini kapitel 6-7

Kapitel sex handlade om auktoriteter. Gruppen var lite splittrad över hur stor påverkan auktoriteter har i olika situationer. Vissa tyckte att de nästan aldrig fallit för det här med auktoritetsprincipen medan andra kände igen sig mer i exemplen som presenterats i boken. Dock var alla skeptiska till auktoriteter i reklamer där man använt ”experter” då känslan ofta är att dessa är skådespelare som fått ett exakt manus för hur det ska bete sig och vad det ska säga, vilket var ett exempel som togs upp i boken. Å andra sidan, att man har respekt för exempelvis en läkares auktoritet när man befinner sig på ett sjukhus höll alla med om.  För vårt projekt finns auktoritetaspekten i förhållandet mellan student och lärare/föreläsare. Gruppen hade lite frågetecken kring hur detta ska kunna nyttjas men det ansågs absolut vara en aspekt som inte kunde lämnas utanför.


Kapitel sju handlade sedan om knapphet. Gruppen höll med om resonemanget att en produkts/tjänsts värde tycks ökar när knapphet råder. Alla gruppmedlemmar tyckte kapitlet var intressant men hur det ska tillämpas i projektet är fortfarande oklart. En stor del av denna kurs handlar i övrigt om att gå från ett ägande av produkt perspektiv och förstå att värde först skapas för kunden vid användning och via kundens aktiviteter. Oavsett synsätt kan såklart knapphet uppstå. Eftersom knapphet påverkar människor kan det, liksom auktoritet, vara intressant att försöka ha med ett resonemang kring detta i projektets lösningar.  

/Grupp 4, Ekonomigruppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar