HNT gruppen har kommit fram till denna planering för vecka 40.
Måndag:
Tentafrågor
Tisdag:
Analys av intervjuer.
Onsdag:
Brainstorming av lösning.
Torsdag:
Ev. Brainstorming av lösning
Skapa en blueprint om lösningen är framme.
Fredag:
Tentaplugga.
Vi kommer även ha en hel del individuellt arbete med att läsa kurslitteratur
fredag 25 september 2015
Veckouppföljning Grundlärare
Under veckan har vi ytterligare genomfört en intervju där vi försökte gå djupare in på området VFU. Vi har även fortsatt med analys av intervjuer men har ännu inte hunnit i genom alla.
I måndags hade vi ett givande möte med Programledare och Studievägledaren på grundlärarprogrammet för att reda ut upplägget av grundlärarprogrammet och vilka bestämmelser som finns.
På handledningen med Monica och Johan diskuterades att fortsätta fokusera på att gå djupare in på VFU, samt även ha ett ytterligare möte med programledaren för en djupare intervju där vi kan få reda på vilka möjligheter universitetet har att förändra en utbildning. Vi skall även göra minst två intervjuer till med manligt deltagande för att se om detta kan ge oss något nytt.
Nya tag nästa vecka igen!
Trevlig helg!
Kursutvärderingar HS - Veckoplanering v.40
Veckoplanering v.40
Måndag
-
Efterarbete intervjuerna, hitta teman, pesonas
-
Förbereda diskussion med fokusgrupper
Tisdag
- Förbereda diskussion med fokusgrupper
- Fokusgrupp med studenter som inte intervjuats tidigare
1.(Ekonomistudent)
2.(Ekonomistudent)
1.(Ekonomistudent)
2.(Ekonomistudent)
3.(Lärarstudent)(Förstaårsstudent)
4.(Rättsvetenskap) (Förstaårsstudent)
5.(Ekonomistudent)
5.(Ekonomistudent)
6.(Student som läser kurser inom HS fakulteten)
Onsdag
-
Inlämning av tenta frågor
-
Analysera materialet från fokusgruppen och göra eventuella
förändringar inför den andra fokusgruppen
-
Fokusgrupp med studenter som intervjuats tidigare
1.(Lärarstudent)
2.(Lärarstudent)
1.(Lärarstudent)
2.(Lärarstudent)
3.(Rättsvetenskapsstudent)
4.(Ekonomistudent)
5.(Ekonomistudent)
6.(Rättsvetenskapsstudent)
6.(Rättsvetenskapsstudent)
Torsdag
-
Handledning
-
Analysera fokusgrupperna
-
Börja kolla på materialet inför tentamen
Fredag
-
Skriva veckosammanfattning
-
Skriva veckoplanering v.41
-
Börja kolla på materialet inför tentamen
Veckosummering- Kursutvärderingar HS
Ännu en vecka har gått där allt rullat på som planerat för gruppen “kursutvärderingar HS”. De sista intervjuerna är nu genomförda och det stora analysarbetet är igång. Arbetet med att analysera och tolka kommer ta längre tid än planerat, och kommer därför forsätta även nästa vecka. Nästa vecka kommer vi genomföra fokusgrupper, så mycket av arbetstiden har gått till att planera detta och försöka få ihop dessa grupper. Tips till er andra om ni ska genomföra fokusgrupper eller något liknande är att vara ute i god tid. Det har inte varit helt enkelt att få en dag/tid som passar för alla.
Hoppas alla får en trevlig helg!
Hoppas alla får en trevlig helg!
Från elev till student - Veckoplanering v.40
Efter en givande vecka med många djupintervjuer väntar nu ett hårt arbete med att analysera dessa. Målet med kommande vecka att vara färdig med analysen, konkretiserat och avgränsat projektet samt ha ett underlag för att ta fram lösningar. Vi kommer även att diskutera lämpliga verktyg för vidare arbete, ex. illustrering och visualisering av problemområde.
Måndag
- Göra tentamensfrågor
- Analysera intervjuer
Tisdag
- Analys, hur går vi vidare?
- Ev boka in handledning
- Ev förbättra tentamensfrågor
Onsdag
- Inlämning av tentamensfrågor
- Arbeta med projektet
Torsdag
- Handledning
- Arbeta med projektet
Fredag
- Blogginlägg, veckoutvärdering
- Blogginlägg, veckoplanering v.41
Nu är det helga!
Måndag
- Göra tentamensfrågor
- Analysera intervjuer
Tisdag
- Analys, hur går vi vidare?
- Ev boka in handledning
- Ev förbättra tentamensfrågor
Onsdag
- Inlämning av tentamensfrågor
- Arbeta med projektet
Torsdag
- Handledning
- Arbeta med projektet
Fredag
- Blogginlägg, veckoutvärdering
- Blogginlägg, veckoplanering v.41
Nu är det helga!
Från elev till student - Utvärdering v. 39
God morgon.
Fredag, med lysande utsikter vädermässigt inför helgen. Veckan som gått har varierat i intensitet. Inledningsvis väntade vi mest på att få genomföra större delen av djupintervjuerna vilka var bokade till onsdagen. Måndag och tisdag bestod därför av att lyssna på tre utförda intervjuer samt påbörja arbetet med tentafrågorna. På onsdagen genomfördes tretton djupintervjuer. Jättekul att alla kom och var så engagerade under intervjuerna, väldigt positivt. Torsdagen innehöll handledningsmöte med Monica, föreläsning om Blueprint samt att lyssna på intervjuer. Idag fortsätter vi med att lyssna på intervjuerna och påbörja vår analys. Det blir en utmaning att bearbeta all data, tolka, sammanfatta och dra slutsatser, men roligt indeed.
Idag är det fredag. Igen.
Fredag, med lysande utsikter vädermässigt inför helgen. Veckan som gått har varierat i intensitet. Inledningsvis väntade vi mest på att få genomföra större delen av djupintervjuerna vilka var bokade till onsdagen. Måndag och tisdag bestod därför av att lyssna på tre utförda intervjuer samt påbörja arbetet med tentafrågorna. På onsdagen genomfördes tretton djupintervjuer. Jättekul att alla kom och var så engagerade under intervjuerna, väldigt positivt. Torsdagen innehöll handledningsmöte med Monica, föreläsning om Blueprint samt att lyssna på intervjuer. Idag fortsätter vi med att lyssna på intervjuerna och påbörja vår analys. Det blir en utmaning att bearbeta all data, tolka, sammanfatta och dra slutsatser, men roligt indeed.
Idag är det fredag. Igen.
torsdag 24 september 2015
Veckoplanering v.40 - SSK
Måndag:
- Ta kontakt med nya respondenter.
- Boka intervjuer, om respondenter finns.
Tisdag:
- Intervjuer på centralsjukhuset.
Onsdag:
- Presentation och inlämning av tentamensfrågot.
- Analysera datan från intervjuerna
Torsdag:
- Handledning
- Ta fram eventuella förändringar i projektet
Fredag:
- Arbete med projekt
// SSK
Reflektion efter föreläsningen "Blueprint" - SSK
Dagen föreläsning var givande och vi fick en kort repetition om tjänster och produkter samt user- och technology knowledge. Sedan så fick vi exempel på hur bluprint har applicerats i tidigare fall och hur man kan använda sig av det för att få en klarare bild av situationen, och även hur man kan förbättra tidigare moment.
Vi fick även chansen att få göra en “test” blueprint och sedan få feedback av dagens föreläsare Peter. Vi i gruppen kände att vi hade för lite underlag för att ta ann uppgiften att göra en blueprint idag men att vi skulle göra en mer utförlig blueprint senare i arbetet.
Mvh
SSK - gruppen
Veckosummering v.39 - SSK
Vi fick en bra och produktiv start på veckan och hann med att ta kontakt med nya respondenter, skriva om intervjuguiden och även utföra en intervju. Tisdagen gick till att gå igenom måndagens intervju och göra en sammanställning av de intervjuer vi hade för att få en klarare bild på vad som är intressant att ta upp i framtida intervjuer. På onsdagen skulle vi ha handledning så vi satte oss ner och snacka ihop oss om vart vi ligger i projektet och vilka kritiska moment som vi måste ta oss ann.
Onsdagen började med handledning och vi gick igenom hur vi skulle genomföra kommande moment och vad vi ska rikta oss in på. Vi tog även vidare kontakt med tidigare personer som vi har intervjuat för att se om de kunde bidra med andra personer som kunde vara villiga att gå med på att intervjuas. Eftermidagen gick till att gå igenom vad vi tyckte om kommande dagens underlag för Blueprint föreläsningen.
Torsdagen gick till att ta kontakt med sjukhuset för att få tag på respondenter och denna gång med större lycka, vi fick tag på 4 personer som skall intervjuas i början av nästa vecka. Samt att skriva ett reflekterande inlägg kring “blueprint” - föreläsningen.
Mvh
Sjuksköterskegruppen
Från elev till student - Post föreläsning Blueprint
Tjabba bloggen!
Föreläsningen tydliggjorde verktyget Blueprint vilket används för att kartlägga en tjänst och relationerna mellan olika delar i en tjänst för att kunna förbättra den som helhet. Det var bra att höra ett praktiskt fall där metoden använts. Det råder fortfarande oklarheter hur verktyget kan appliceras i vårt projekt och vi väljer därför att fokusera på att analysera materialet innan vi går vidare.
Räcker så.
Nu ska vi analysera 16 intervjuer. Det blir skoj.
Admin-projektet: Veckouppföljning V.39
Denna vecka började med att vi arbetade med att sammanställa/analysera
de intervjuer vi genomfört. Det resulterade i att vi kom fram till att lägga
fokus på antingen it´s learning eller bibliotekets hemsida. Efter handledningen
i onsdags så kom vi slutligen fram till att vi avgränsar oss mot bibliotekets
hemsida.
Vi har efter Peter Magnussons föreläsning om service
blueprint även börjat att fundera på att göra en sådan över bibliotekets
hemsida. Handledningsmötet med Johan och Monica gav oss även kontaktuppgifter
till ett antal personer som jobbar vid biblioteket som vi kommer kontakta.
Fredagen kommer att ägnas åt självstudier inför inlämningen av tentamensfrågor.
Kursutvärderingar HS- Efter föreläsning Service Blueprint
Dagens föreläsning gav en djupare förståelse av hur/varför blueprint kan användas. Gruppen ska diskutera hurvida detta kan användas i vårt projekt. Idén om att vid den slutgiltiga presentationen använda sig av en blueprint för att illustrera vart de kritiska momenten finns kring kursutvärderingsprocessen kanske kan underlätta för åhörare att förstå problemen lättare . Gruppen tar också med sig vad Peter Magnusson sa om “framework”. I kommande fokusgrupper är det viktigt att få med förstaårsstudenter (som inte tidigare har genomfört kursutvärderingar) då de möjligen upplever processen annorlunda än “erfarna” studenter.
Grundlärare: Efter föreläsning Service Blueprint
Väldigt bra föreläsning av Peter som skapade en bra förståelse för verktyget men framförallt applikations möjligheterna för det. Väldigt spännande att få ta del av Peters erfarenheter från arbetslivet och hur han själv har använt Service Blueprint. Efter diskussioner med grupper som har samma arbetsuppgift och Peter verkar det dock svårt för oss att applicera en service blueprint i "hur en student bäst tar till sig kunskap" och analyserar deras motivation. Framförallt för att varje individ har en väldigt specifik resa. En generaliserad blueprint skulle kunna skapas i redovisnings syfte för ökad förståelse av en viss del av det långa tjänstenyttjandet en student gör över fyra år. men det skulle göras under premissen " bara för att " vilket inte är speciellt motiverande. Vi kommer överlägga vidare om vi kan se användningsmöjligheten dock måste man alltid prioritera i projekt och blueprint är just nu inte så högt prioriterat. Tid är pengar som vi alla måste disponera med högsta möjliga aktsamhet, imorgon kommer det mer(25 smäller det)!
Admin-projekt, efter Blueprint föreläsning med Peter Magnusson
Dagens föreläsning var lärorik och gav oss en
djupare förståelse av syftet med Blueprint och hur man kan ha användning för
den. Vi fick även en bättre insikt i hur man går tillväga för att sätta ihop en
Blueprint. Det här är något vi förmodligen kommer ha användning av längre fram
i projektet.
För att kunna göra en Blueprint behöver vi först
samla in mer och djupare information om hur det fungerar med bibliotekets
administrativa system som vi igår valde att rikta in oss på. Denna
informationsinsamling ska vi påbörja nu med hjälp av bibliotekets personal.
Vi vill slutligen tacka Peter för en intressant
föreläsning!
Efter föreläsning Blueprint, HNT
Dagens föreläsning repeterade det vi läst och övertygade oss om att blueprint kan användas för att illustrera vår löning på ett detaljerat sätt. Eftersom bjueprint är så generellt applicerbart blir det en något otydlig metod som kan vara lätt att misstolka. Samtidigt verkar det inte finnas så många rätt och fel och väljer därför att tolka metoden som att man kan utforma den så att den passar det specifika projektet.
Vi får klura vidare lite på hur vi ska lägga upp det i vårt projekt men som sagt, känns det absolut som en relevant metod för oss.
Hejsan svejsan.
Vi får klura vidare lite på hur vi ska lägga upp det i vårt projekt men som sagt, känns det absolut som en relevant metod för oss.
Hejsan svejsan.
Veckan som gått. Grupp HNT
V. 39 har ägnats till att genomföra personliga djupintervjuer. Efter 10 intervjuer, med respondenter från Karlstad och Lund, känner vi att vi fått en slags mättnad i svarsvariationen. Vi har börjat skissa på möjliga lösningar men fick lite nya inputs under onsdagens handledning som vi försöker få in i projektet. Det känns dock lite överflödigt eftersom fokus hamnar utanför studenternas perspektiv. Efter vidare analys och svar från kåren kommer vi ta ställning till om det kommer användas i projektet.
Vi har börjat spåna på ideér till tentafrågor och är något förvirrade angående dess utformning och innehåll.... Med några dagar kvar innan deras dead line känns det ändå som att vi kommer kunna knåpa ihop något.
Fredagen kommer att ägnas åt självstudier inför tentan.
Väl mött
Lag Öst
Vi har börjat spåna på ideér till tentafrågor och är något förvirrade angående dess utformning och innehåll.... Med några dagar kvar innan deras dead line känns det ändå som att vi kommer kunna knåpa ihop något.
Fredagen kommer att ägnas åt självstudier inför tentan.
Väl mött
Lag Öst
Ekonomgruppen - Veckouppföljning
Vi har under veckan genomfört våra intervjuer (10 stycken). Vi är nöjda med utfallet från våra intervjuer och ser fram emot att få analysera dessa och se resultatet. Efter handledningen i onsdags har det diskuterats ifall vi borde göra fler intervjuer och det är något vi tar med oss in i analysfasen. Beslut tas gällande fler intervjuer efter att vi sammanställt de första tio och vet hur stort behovet är.
Utöver projektet har vi börjat kolla på tentafrågor och kurslitteraturen som ska användas för detta. Efter en första anblick känner vi en viss svårighet att formulera bra frågor men har enligt tidsplanen gott om tid i slutet av denna vecka och början av nästa att lägga på tentafrågorna. Därför känner vi i dagsläget att det ska gå bra!
Vi kommer i gruppen ha en uppföljning på måndag för att diskutera hur det går med tentafrågorna.
Morgondagen går åt till att fortsätta gå igenom kurslitteraturen till tentafrågor.
Ciao ciao /grupp 4
Utöver projektet har vi börjat kolla på tentafrågor och kurslitteraturen som ska användas för detta. Efter en första anblick känner vi en viss svårighet att formulera bra frågor men har enligt tidsplanen gott om tid i slutet av denna vecka och början av nästa att lägga på tentafrågorna. Därför känner vi i dagsläget att det ska gå bra!
Vi kommer i gruppen ha en uppföljning på måndag för att diskutera hur det går med tentafrågorna.
Morgondagen går åt till att fortsätta gå igenom kurslitteraturen till tentafrågor.
Ciao ciao /grupp 4
Veckoplannering V.40 - Förskollärargruppen
Nästa vecka innebär en hel del egen studier eftersom
tentafrågorna skall lämnas in och redovisas. Vi kommer även att utföra de sista
intervjuerna under måndagen och tisdagen. De resterande intervjusamtalen kommer
att sammanställas. Sedan skall dessa sammanställda samtalsintervjuer delas upp
i koder, kategorier och teman som vi fick lära oss under intervjuföreläsningarna.
Vidare skall även försöka hitta rätt verktyg inför idégenereringsprocessen.
Veckosummering V.39 - Förskollärargruppen
Denna vecka har gruppen hunnit intervjua sju studenter. Vi
skulle egentligen ha hunnit med nio intervjuer men två av dem blev inställda.
Vi har även hunnit sammanställa fem intervjusamtal.
Gruppen tycker att vi har
hunnit med det mesta som vi hade planerad denna vecka. Under handledningsmötet
idag (torsdag) föreslogs intervjuer med fokusgrupper med både campusstudenter och
distansstudenter inom förskollärarprogrammet. Vi ska diskutera inom gruppen om
detta kan vara något för oss. Och kommer att kontakta en dramalärare för att se
hur hon tänker kring upplägget av sina lektioner. Efter intervju
föreläsningarna har vi bestämt sammanställa intervjuer i koder, kategorier och
teman.
Efter föreläsningen blueprint - förskollärargruppen - 24/9
”En tjänst är något folk är
beredda att betala för men som inte gör ont att tappa på foten”.
Eftersom allt producerar och konsumeras i tillfället är det svårt
att vinna stordriftsfördelar. I och med att kunden är med att
skapar tjänsten är det viktigt att fånga och förstå kunden. Och
att man involverar kunden på rätt sätt. Ofta har man vart med och skapat en
mängd olika tjänsteinnovationer utan att man tänker på det, gör
det svårt att kartlägga användarinnovationer.
Det är svårt att
beskriva, precisera en tjänst, svårt att ”provköra” innan.
Blueprinten är ett sätt att testa, simulera detta, ”torrsimma”.
Generellt användbart sätt att beskriva serviceprocesser i detalj.
Blueprinten skapar diskussion kring ny tjänsteutveckling i tex ett
företag och samtliga anställda kan relatera till vad som är deras
uppgift i relation till de andra. Gör det även lättare att komma
med förbättringsförlag om alla kan se helheten i verksamheten. Ett
ramverk för att hitta rätt metod. Man identifierar även olika
erfarenhetsnivåer hos användare; erfaren, ordinarie och ny, och vikten av detta. En
erfaren användare tar saker för givet och missar därför med stor
sannolikhet många brister och problem med en tjänst.
Ekonomgruppen - Efter föreläsning Blueprint
En givande föreläsning som genom ett par exempel förtydligade användningsområdena för blueprint. Vi har fortfarande lite svårt att förstå hur det ska tillämpas i vårat projekt men har börjat luska lite i hur det ska gå. Vi i gruppen känner att det är ett väldigt användbart verktyg överlag och hoppas kunna utnyttja detta även i vårt projekt.
Tjo //Grupp 4
Tjo //Grupp 4
onsdag 23 september 2015
Inför föreläsning torsdag 23/9 - Blueprint. Förskollärargruppen
Service Blueprint är ett sätt att visualisera en tjänst genom att ta upp
alla delar som tjänstens beståndsdelar, användare, tjänstens producenter samt andra intressenter. Eftersom vi tittar på
motivation och vad som triggar motivation har vi svårt att se hur en
sådan skulle byggas för ”lärande”. Vi hoppas däremot att få verktyg att
använda detta. En idé vi har är att om möjlighet ges skapa olika
personas utifrån den data vi får in. Dessa personas skulle kunna
placeras i en miljö så som en Service blueprint för att tydliggöra,
förstå och förbättra den process som de går igenom.
Vi ser med spänning fram emot att se om detta är möjligt!
Vi ser med spänning fram emot att se om detta är möjligt!
Ekonomstudenter: Inför Service Blueprint-föreläsning
Service Blueprint är ett planeringsverktyg som ska ge
vägledning i olika nivåer. Med detta menas att man delar upp servicen i
processer där varje del sedan är strukturerad i olika nivåer, beroende på
ansvarsområde, och som följer en linje av processteg.
Detta gör att man finner problemområden och kan lösa dessa utan
att behöva involvera hela processkedjan.
Genom service Blueprint håller man hela tiden ett väldigt
stort fokus på kunden och man får en tydlig bild av vad ens organisation gör i
tjänsten. Det blir tydligt vart kunden är med och integrerar och hur denne gör
det.
Vi vet i nuläget inte riktigt hur vi ska tillämpa detta i
vårt projekt men hoppas att föreläsningen kan hjälpa oss få fram nya tankebanor
kring ämnet.
Nu är det lunch, hej!
Inför föreläsning, HNT - Service Blueprint
Service blueprint är en metod som ger en överblick över en
tjänst, inte bara från ett användarperspektiv, utan också från de som ligger
bakom tjänstens perspektiv. Från denna ”Blueprint” kan man också utläsa effektiviteten
i tjänsten, om det finns några problematiska områden och vem som är ansvarig
för vad inom tjänsten. Vi ser en likhet
mellan service Blueprint och customer journey mapping och hoppas att
föreläsningen kommer hjälpa oss att identifiera skillnaderna.
Vi tror att denna metod kan vara till stor nytta för vårt
projekt när det är dags att redovisa resultatet. Men för just den
frågeställning vi har tror vi det kan bli svårt att genomföra en ”Blueprint”.
Hoppas det blir en lika givande föreläsning som föregående
föreläsningar har varit!
Peace out!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)