torsdag 24 september 2015

Efter föreläsningen blueprint - förskollärargruppen - 24/9

 ”En tjänst är något folk är beredda att betala för men som inte gör ont att tappa på foten”. Eftersom allt producerar och konsumeras i tillfället är det svårt att vinna stordriftsfördelar. I och med att kunden är med att skapar tjänsten är det viktigt att fånga och förstå kunden. Och att man involverar kunden på rätt sätt. Ofta har man vart med och skapat en mängd olika tjänsteinnovationer utan att man tänker på det, gör det svårt att kartlägga användarinnovationer.
 Det är svårt att beskriva, precisera en tjänst, svårt att ”provköra” innan. Blueprinten är ett sätt att testa, simulera detta, ”torrsimma”. Generellt användbart sätt att beskriva serviceprocesser i detalj. Blueprinten skapar diskussion kring ny tjänsteutveckling i tex ett företag och samtliga anställda kan relatera till vad som är deras uppgift i relation till de andra. Gör det även lättare att komma med förbättringsförlag om alla kan se helheten i verksamheten. Ett ramverk för att hitta rätt metod. Man identifierar även olika erfarenhetsnivåer hos användare; erfaren, ordinarie och ny, och vikten av detta. En erfaren användare tar saker för givet och missar därför med stor sannolikhet många brister och problem med en tjänst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar