”En tjänst är något folk är
beredda att betala för men som inte gör ont att tappa på foten”.
Eftersom allt producerar och konsumeras i tillfället är det svårt
att vinna stordriftsfördelar. I och med att kunden är med att
skapar tjänsten är det viktigt att fånga och förstå kunden. Och
att man involverar kunden på rätt sätt. Ofta har man vart med och skapat en
mängd olika tjänsteinnovationer utan att man tänker på det, gör
det svårt att kartlägga användarinnovationer.
Det är svårt att
beskriva, precisera en tjänst, svårt att ”provköra” innan.
Blueprinten är ett sätt att testa, simulera detta, ”torrsimma”.
Generellt användbart sätt att beskriva serviceprocesser i detalj.
Blueprinten skapar diskussion kring ny tjänsteutveckling i tex ett
företag och samtliga anställda kan relatera till vad som är deras
uppgift i relation till de andra. Gör det även lättare att komma
med förbättringsförlag om alla kan se helheten i verksamheten. Ett
ramverk för att hitta rätt metod. Man identifierar även olika
erfarenhetsnivåer hos användare; erfaren, ordinarie och ny, och vikten av detta. En
erfaren användare tar saker för givet och missar därför med stor
sannolikhet många brister och problem med en tjänst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar