tisdag 8 september 2015

Från elev till student - Inför föreläsning Cialdini kap. 2-3

Bokens inledande kapitel uppfattas av gruppen som väldigt intressant och givande. Man känner sig i många fall träffad av hur man själv reagerar på många av de exempel som tas upp. Hittills har vi dock lite svårt att koppla all litteratur till vårt projekt. Vi skulle ha kunnat använda reciprocitetsregeln för att få studenter att medverka i vår studie genom att först ge personen i fråga något och därefter fråga om hen vill delta. På sådant vis hade person troligtvis känt sig förpliktigad att delta eftersom hen tagit emot gåvan (även om gåvan inte var önskad). Ingen i gruppen känner sig bekväm med att får studenter att känna sig förpliktade att medverka. Studenter som medverkar i vår studie ska ställa upp frivilligt.

Boken förmedlar kunskap om hur lätt vi människor kan påverkas i situationer vilket är viktigt att förstå då vi går in i en studie med människor som vi vill hålla neutralt ställda, dvs att påverka dessa så lite som möjligt.

Under vecka 37-38 har vi utlyst en tävling där vi använder en lunch som morot för att få studenter vid universitetet att instagrama bilder från deras vardag som student. Idén med tävlingen, där man har chansen att vinna en lunch, är att vi ska få in bilder som en alternativ observationsmetod. Säg att vi hade givit vinnaren en lunch och därefter bett personen att delta i en av våra djupintervjuer, det hade varit att utnyttja reciprocitetsregeln och styrkan av inre förpliktelse.

Sist men inte minst har boken hittills givit oss tips och verktyg för att upptäcka och motstå ofördelaktigt utfall för oss själva i situationer där taktiken med utnyttjande av dessa regler används.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar