tisdag 13 oktober 2015

Från elev till student - frågeställning inför föreläsning, kreativitet

Enligt gjord förstudie med korta intervjuer landade vi i två grenar som verkade påverka övergången från elev till student. De två var 'praktiska ting' och 'eget ansvar', detta tog vi med oss inför djupintervjuer med ettor på universitetet. Efter analys av data har vi omdefinierat den ena grenen/temat till 'informationsflöde', medan 'eget ansvar' står kvar som en tongivande skillnad mellan gymnasiala- och universitetsstudier.
Vi har genererat idéer kring 'informationsflöde' och anser oss nöjda med denna del. Idégenereringen har skett i diskussion inom gruppen utifrån all information vi samlat på oss i möten med studenter (intervju/djupintervju) samt observation - mestadels genom att undersöka hur informationskanalerna ser ut i dagsläget.
Det andra temat, 'eget ansvar' upplever vi mera abstrakt att generera idéer kring. Vår frågeställning ser ut som följer: Hur kan universitetet uppmuntra till att studenter vid universitetet tar eget ansvar?
Vi har efter diskussion kommit fram till att vi väljer fokusgrupp för att gå vidare, med en fokusgrupp vill vi diskutera kring eget ansvar för att kunna stärka resonemang vid presentation av vårt material. Vi tänker alltså inte idégenerera utifrån frågeställningen.

Är detta rätt resonerat? 
Hur skulle vi kunna gjort (/göra) för att idégenerera med en mera abstrakt än konkret frågeställning. Formuleringen skulle i sådant fall behöva justerat och konkretiserats för att "hjälpa" deltagarna att generera idéer kring ämnet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar