Efter att ha läst boken "tjänsteinnovation" anses att teorierna är intressanta och att det nya synsättet med ytterligare kundfokus gentemot de tidigare teorierna är av behov i den ökade konkurrens företagen idag agerar i.
Med detta sagt så finner vi det svårt att applicera teorierna rakt av i detta fall på vår undersökning.
Om man ser till relationen företag-kund, kund-företag är det direkta beroendet större än i vårt fall. Vad vi menar med detta är att kunden på ett mer konkret sett kan överbevisas att företaget agerar efter kundens intresse då de ofta är etablerade och har en repertoar, stor eller liten med tjänster att erbjuda. Vidare så har inte vi något direkt bevis att kunna erbjuda påverkan inom en överskådlig framtid.
Det går i grund och botten ner i om de tror på våra löften eller ej. Företagen kan utveckla något som uppfyller ett personligt intresse för kunden medan det är svårt för oss att erbjuda sjuksköterskestudenterna något som de personligen får eller kan ha nytta av då påverkan kan komma att ske långt efter de tagit examen.
Nog med kritik, vi menar inte att teorierna inte är applicerbara utan snarare att det inte går att ta de rakt från teorin utan måste troligtvis modifieras utefter vår situation - något som boken även tar upp.
Utöver detta så finner vi att teorierna som presenteras är väldigt bra att tänka på när projektet genomförs eftersom att det som ingenjör är lätt att man hoppar på och arbetar med lösningen direkt och glömmer bort den verkliga anledningen till varför projektet genomförs. Det är viktigt att inte tappa bort sig och tänka på att det är för sjuksköterskornas skull som just detta projekt skall genomföras.
Detta inlägg har komponerats av samtliga gruppdeltagare.
Det ni beskriver påminner om debatten i just sjukvården, där lean metoder appliceras direkt från fordonsindustrin. Blir intressant att höra om era åsikter förändras eller inte efter föreläsningen!
SvaraRadera/J