Boken beskriver en kontextuell värdeskapandeprocess av kunden, det talar för att vår kontakt med användare (studenter) i möjligaste mån sker i universitetsmiljö. Förhoppningen är att våra respondenter på så vis har enklare att minnas "rätt" och uttrycka sina tankar och behov. Vid skapande av en tjänst är hela upplevelsen viktig, allt från bemötande, färg, utformning, lukt, ljud etc. boken beskriver detta under upplevelseinnovation och är vad forskarna kalla "servicescape". Begreppet och helhetstänket är något vi tar med oss genom projektets gång.
torsdag 3 september 2015
Från elev till student - Inför föreläsning om tjänsteinnovation
Bokens innehåll är i det stora intressant, men för vårt projekt är inte alla delar relevant på grund av att de är riktade mot företag som ett stöd i en tjänstefieringsprocess - där fokus i affärsmodellen skiftar från produkt till tjänst. Det genomgående budskapet i boken är att ta med användare/kund tidigast möjligt i innovationsprocessen, och på så vis komma underfund med vad slutanvändaren vill ha och dennes behov. I vårt projekt tar vi med oss strategin att arbeta utifrån och in genom innovationsprocessen på sådant vis att vi kontaktar studenter och tar reda på deras åsikter innan vi börjar spåna om idéer till en lösning. Enligt boken ökar det sannolikheten för nöjda kunder väsentligt. I projektet kommer datainsamling och kontakt med användare främst ske genom djupintervjuer. I boken poängteras hur viktigt det är med väl utformade frågor och det är tydligt att djupintervjuer är en svår konst att bemästra. Eftersom metoden inte beskrivs i boken kommer kunskap kompletteras i kontakt med annan litteratur och föreläsningar, utformning av intervjuguide kommer göras noggrant med eftertanke. Även analys av insamlad data kan vara klurigt, därför hoppas vi få tips om detta framöver (kanske redan på föreläsningen imorgon?).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kul att läsa att ni verkligen kommer utgå från "användaren", det är ju grundenkonceptet för hela kursen. Ska bli intressant att följa er och se om era tankar kommer skifta när ni använder alternativa metoder (enbart djupintervjuer kommer nämligen inte ge er hela bilden).
SvaraRaderaKör hårt!
/J