onsdag 2 september 2015

Admin-projektet inför föreläsningen: Tjänsteinnovation med Per Kristensson



Vi tror att början av kapitel 4 som beskriver utveckling av tjänsteinnovationer kommer vara till nytta för oss i arbetet med vårt projekt. Där beskrivs förenklat processen tjänsteutveckling med tre faser: fokusera, förstå och bygga. Det handlar om att skapa fokus i utvecklingsprojektet, att förstå kunderna och att bygga en struktur som underlättar leverans av kundvärde. Det här kan vi använda oss av genom att först fokusera på studenterna för att förstå vad de tycker om de administrativa systemen för att sedan få fram förbättringsmöjligheter.

Budskapet på sidan 19 ska vi också ha i bakhuvudet under projektets gång. Där står det att en tjänsteinnovation ska starta med en identifiering av vad användarna behöver och inte vad ett företag kan tillverka. Fokus flyttas då från vad som är tekniskt möjligt till det som kunden vill ha. Det här kan vara användbart för att vi inte ska låsa fast oss vid vad Karlstad Universitet har kompetens att utveckla, vi fokuserar istället på vad studenterna vill ha.

Kapitel 3 där det står om ”rätt metod vid rätt tillfälle” tror vi kommer vara användbart i vårt projekt när vi ska välja metod för att få fram den information vi behöver från studenter. Där framgår det vilka styrkor och svagheter metoderna djupintervjuer och fokusgrupper har, som båda två är potentiella metoder för oss i vårt projekt.

Stora delar av boken handlar om hur ett företag kan konkurrera med sina tjänsteinnovationer. Detta känner vi inte riktigt är användbart i vårt fall eftersom Karlstad universitet inte direkt konkurrerar med sina administrativa system. Skola väljer man beroende på lokalisering, utbildningsutbud samt intagningskrav snarare än hur de administrativa systemen fungerar.

Vi ser fram emot att lära oss mer under föreläsningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar