Budskapet
på sidan 19 ska vi också ha i bakhuvudet under projektets gång. Där står det
att en tjänsteinnovation ska starta med en identifiering av vad användarna
behöver och inte vad ett företag kan tillverka. Fokus flyttas då från vad som
är tekniskt möjligt till det som kunden vill ha. Det här kan vara användbart
för att vi inte ska låsa fast oss vid vad Karlstad Universitet har kompetens
att utveckla, vi fokuserar istället på vad studenterna vill ha.
Kapitel
3 där det står om ”rätt metod vid rätt tillfälle” tror vi kommer vara
användbart i vårt projekt när vi ska välja metod för att få fram den information
vi behöver från studenter. Där framgår det vilka styrkor och svagheter
metoderna djupintervjuer och fokusgrupper har, som båda två är potentiella
metoder för oss i vårt projekt.
Stora
delar av boken handlar om hur ett företag kan konkurrera med sina
tjänsteinnovationer. Detta känner vi inte riktigt är användbart i vårt fall
eftersom Karlstad universitet inte direkt konkurrerar med sina administrativa
system. Skola väljer man beroende på lokalisering, utbildningsutbud samt
intagningskrav snarare än hur de administrativa systemen fungerar.
Vi
ser fram emot att lära oss mer under föreläsningen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar