Reflektioner efter
föreläsning ”tjänsteinnovationer”
Det var en mycket intressant föreläsning även
om den till viss del är svår att koppla till vårt projekt. Det vi fastnade för
var ”skapa värde för kunden”. Kan vi få det till att studenterna känner att
kursutvärderingar skapar värde för dem skulle de vara mer motiverade att göra
dem. Vår tanke att det handlar om att veta hur värde skapas för studenten
bekräftades under föreläsningen. Efter föreläsningen har iden väckts att vi
kanske är inne för mycket på produkten kursutvärdering, istället för att
fokusera på tjänsten som är förknippad med kursutvärderingar. Vi måste bredda
vårt synsätt, det kanske inte handlar om att utforma kursutvärderingen så bra
som möjligt, utan hur man levererar kursutvärderingarna. Bredda synsättet så
att fler innovativa lösningar får plats. Det kanske inte handlar om huruvida kursutvärderingar
ges via dator eller papper utan snarare om att, är en student tillräckligt
motiverad gör den kursutvärderingen oavsett formatet. Detta är tankar vi måste ha med oss när vi
intervjuar studenter, för att ställa de rätta frågorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar