torsdag 3 september 2015

Grupp 4 Ekonomstudenter, Inför föreläsning inom tjänsteinnovationer

Blogginlägg inför tjänsteinformationsföreläsningen den 4/9-2015
Skrivet den 3/9-2015

Gruppen har efter genomgång av kurslitteraturen, alla blivit förvånade över hur mycket som verkligen klassas som tjänster. Att kunna klassificera alla produkter som indirekta tjänster var något vi reagerade starkt på.  Att man köper en bil skulle de flesta koppla till att köpa en produkt, men det vi egentligen köper är en tjänst. Tjänsten är att vi vill kunna ta oss från a till b, och detta förverkligas genom bilköpet. Till detta hör att värdet skapas vid användning av produkten, en bil som inte fungerar kan inte ta oss från a till b, därför uppstår värdet först vid användning och detta är något som genomsyrar hela boken. Författaren trycker på att det är genom kundernas aktivitet som värde skapas och det är genom kunderna som kvaliteten avgörs.


Vi anser att skolan produktifiserar utbildningar istället för att paketera dem till tjänster som de till viss del uttrycker. En utbildning bör anpassas mer till varje enskild individ så att han/hon känner att utbildningen har gett ett stort värde med tanke på investeringen den innebär.  I boken diskuteras hur viktigt det är att förstå kunders värdeskapande processer och hur betydande de är. Vi anser att skolan därför bör behandla paketeringen av utbildningarna med detta i fokus, dvs. vad ger högst värde för just denna individen och han/hennes utbildning? Vi tror att detta kan implementeras i vårt projekt genom att i djupintervjuerna försöka få fram vad varje student anser skulle öka motivationen till kunskap samt lärande och därför öka värdet på deras utbildning.

3 kommentarer:

  1. Håller med det sista stycket :)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa era tankar och åsikter, ni kommer ju från ingenjörssidan där man för det mesta utgår från produkten tillskillnad från Per och de andra författarna av boken. Grejen är ju den att närmre 80% av BNP i de flesta "väst" länder kommer från tjänster. Samtidigt som 80% av forskningen trotts detta utgår från en klassisk produktlogik.

    Gillar också passningen ni gör i andra stycket, det är som en käftsmäll! Frågan är ju hur vi kan nå en individualiserad utbildning. Speciellt när den ges i med utgångspunkt i ett tänk som fokuserar på att trycka igenom studenter och där pengarna som ges till universitetet bygger på hur många studenter når sin examen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har absolut fått upp ögonen mer för tjänstelogiken istället för produktlogiken, speciellt nu efter föreläsningen.

      Vi förstår också att det kanske var hårt att "attackera" skolan så, men vi tänker att den tankebanan ska hjälpa oss i diskussioner med studenterna.
      /grupp 4

      Radera