måndag 14 september 2015

Sjuksköterskestuderande - Inför föreläsning Cialdini kap 6,7

Hoppsan! Här kommer ett något försenat inlägg om sista föreläsningen om Påverkan. Förseningen tar jag (Ted Olandersson) på mig!

Kapitel 6 i boken ger en intressant inblick hur olika aukoriteter kan påverka oss, och hur mottagliga vi egentligen är mot individer som vi finner som aukoritära. Det var ett exempel i hur långt människor var beredda att för att följa instruktioner från en människa av auktoritär status även fast instruktionerna direkt ledde till lidandet hos en annan individ. Utöver att belysa utsatta situation som vi befinner oss i så tar boken upp hur man bara genom att utge oss att vara en auktoritär individ som, läkare, polis eller advokat osv. kan påverka omgivningen omfattande. Genom att uppföra sig och klä sig mer professionellt kanske vi kan få fler svar och fler som ställer upp och hjälper till med undersökningar. Detta går lite emot vad kapitel 5 tar upp med sympati, men så länge vi kan uppföra oss auktoritärt så ska det fungera. Genom auktoritära lärare eller föreläsare kanske det är möjligt att få studenterna att vara mer aktiva på föreläsningen som det t.ex. är det som är målet. Men det är svårt att använda det för att väcka ett genuint intresse hos studenterna hur de ska lära.

Kapitel 7 tar upp hur människor reagerar kring knapphet. Hur bristen av en produkt kan göra den mer attraktiv. Den frihetsberövande som uppstår när vi inte längre kan välja den produkten vill vi försöka undvika och därför pressas vi att köpa. Det är möjligt att teorin skall kunna användas för att fler att ställa upp genom att t.ex. säga att de fem första sjuksköterskona som ställer upp på en djupintervju får en gratislunch. Dock kan vi inte se hur vi skall kunna använda teorin om knapphet för att kunna erbjuda ett bättre lärande sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar