Vi har inför föreläsningen funderat över de tre punkter som nämndes på it's learning och kom fram till följande:
-Syftet med projektet är att finna
specifika faktorer till varför studenter inte genomför kursutvärderingar samt
vad som skulle kunna motivera fler studenter till att delta och på så sätt
engagera sig i att förbättra utbildningen.
-Det finns många
typer av syfte då intervjuer skulle vara lämpliga att använda. Eftersom man kan
anpassa intervjuns utformning efter det syfte man har med projektet, tycker vi
att det är svårt att svara något exakt på frågan. För att uppnå ett syfte som
baseras på användares upplevelser kan de kvalitativa metoderna kännas mer
användbara än de kvantitativa.
-En väl
utarbetad intervjuguide kan vara bra för att kunna analysera intervjuerna.
Utifrån vem som
ska intervjuas kan det vara bra att besluta sig för hur strikt man ska
intervjua. Ibland kan ett flytande samtal mellan parterna ge en bättre bild av
det faktiska läget än att följa en mall. Det beror lite på vad man hoppas på
att intervjun ska leda till.
En neutral
miljö och att som intervjuare ha ett opartiskt uttryck är viktigt för att inte
styra resultatet omedvetet.
Ses imorgon!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar