Vid första anblicken är det svårt att applicera auktoritet och knapphet i vårat projekt. Utmaningen ligger i att hitta vägar att använda dessa i lösningen. Är auktoritet nödvändigt inom universitetssfären? Eller tillhör det det förgångna? Skulle det fungera utan auktoritet där studenter och föreläsare är jämlika? I företagsvärlden verkar det fungera med platta organisationer där ansvaret (auktoriteten) i större grad är fördelat i organisationen. Medarbetare får mer inflytande exempelvis genom möten där förslag till förbättringar uppmuntras och eget ansvar uppmuntras? Kan detta appliceras på universitetet på något sätt?
Ett intressant ämne som väcker frågor...
När det kommer till knapphet kan vi i nuläget hitta delar av universitetssystemet som är kopplade till detta exempelvis antalet platser på utbildningen, antal föreläsningar och antal tentatillfällen per år. Vad vi ska göra med den informationen är svårt att säga i nuläget men det finns ständig med oss och går säkerligen att använda på något sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar