måndag 14 september 2015

Kursutvärderingar HS - Inför föreläsning intervjuer

Inför föreläsningen intervjuer

Vi har planerat in ett flertal intervjuer senare i veckan och har gjort frågeställningar. Gruppen hoppas att föreläsningen ska ge tips kring hur man ska intervjua för att få ut bästa resultat. Vi vet vad vi vill ha ut av intervjuerna men är inte helt säkra på hur vi ska få ut det. Tanken är att intervjuerna ska planeras färdigt efter föreläsningen och att vi på så sätt tar hänsyn till de vi lärt oss under föreläsningen. Vi har funderat på de frågor som lades ut på its och presenterar här nedan våra funderingar kring frågorna. 


    Syftet och eller frågeställningen/arna med erat eget projektarbete - vilket är detta? Skriv gärna ned syftet frågeställningarna och ta med till föreläsningen.

Syfte: Öka svarsfrekvensen på kursutvärderingar.

Mål: Ta reda på vad som motiverar studenter att göra kursutvärderingar.

Frågeställning:
-       Vad motiverar studenter att svara på kursutvärderingar?
-       Vad skulle motivera studenterna att gör kursutvärderingar?
-       Varför svara studenter på kursutvärderingar?
-       Vad vill studenter få ut av kursutvärderingar?


    Vilket typ av syfte passar om man skulle vilja samla in data genom intervjuer?

Ett syfte som bygger på kvalitativ informationsinsamling snarare än kvantitativ.


    Vad bör man tänka på när intervjuer skall genomföras?
-       Tänka igenom om man vill ha öppna eller stängda frågor.
-       Tänka på att inte styra den som blir intervjuad för att få så opartiska svar som möjligt.
-       Låta personer prata fritt.
-       Ha tydligt framför sig vad man vill ha svar på och inte låta den intervjuade "komma undan”.
-       Följa upp med följdfrågor.
-       Inte vara för fokuserad på lösningen utan snarare samla så mycket information som möjligt.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar