Gruppen har utifrån gårdagens föreläsning om intervjuteknik tagit fram en näst intill färdig intervjuguide och har efter feedback från Carolina omformulerat syftet med studien. Med ett bättre syfte kunde vi enklare ta fram en intervjuguide.
Syftet är att ge förutsättningar för att, från universitets sida, underlätta och uppmuntra transformationen från elev till student.
Intervjuguiden är i stora drag klar men vi vill att Carolina ska titta på den på morgondagens föreläsning. Vi hoppas på god feedback och att guiden ska vara helt klar imorgon eftermiddag. På fredag har vi bokat in de första intervjuerna och kommer i nästa vecka att fortsätta våra intervjuer.
Gruppen har stött på problem med att få tag i personer som vill bli intervjuade. Många av de som tidigare velat ställa upp vill inte längre vara med. Vi kämpar med att hitta potentiella deltagare till studien!! Kaffe och kaka är tyvärr ingenting som lockar...
Känner ni någon som vill vara med? Tveka inte att höra er till oss:)
Har ni fått något skäl/förklaring till varför de inte kan tänka sig ställa upp längre?
SvaraRaderaEn intressant frågeställning är hur vi egentligen får tillförlitlig data om vi samtidigt inte kan rekrytera ett lämpligt urval av deltagare. Detta gäller ju för alla projekt som där "användarens perspektiv" undersöks. "Whats in it for me?" är ju en klassisk fråga i sammanhanget.
/J
Vi har inte fått något direkt skäl till att folk inte vill vara med. Många har undvikit att svara, men vi tolkar de som att de flesta inte vill deltaga på grund av arbetsbelastning. Men vi förstår samtidigt de tillfrågade, hade vi varit i samma situation hade kanske inte vi heller deltagit. Vi har försökt rekrytera nya studenter vilket är svårare då detta kräver fler moment genom att först ge bakgrunden till projektet och därefter försöka få folk att deltaga. Vi har absolut funderat på frågan "What's in it for me?", för att få giltig data bör deltagarna vara med på fribillig basis, inte med hjälp av "mutor" samtidigt som man som tillfrågad vill få ut något (gärna konkret). En svår balansgång.
Radera