Kapitlet rörande auktoritet och hur vi omedvetet påverkas av det ansåg
vi i gruppen vara svårt att koppla till nuvarande projekt. Nyfikenhet
och lust till lärande kommer inte enligt vårt tyckande från en
fintitulerad person i fina kläder, och oavsett hur mycket denne tjatar
om vikten av att tex studera kurslitteraturen känner vi oss inte mer
manade till detta. Vi känner oss heller inte mindre manade om denna
person saknar en fin titel och har ”fulare” kläder.
Enligt Cialdini blir människor mer motiverade av vad de kan förlora än
vad de blir av vad de kan vinna. Att använda knapphet i nuvarande
projekt skulle vara intressant men osäkert. Att öka motiverande för
lärande genom att på något sätt begränsa saker som tid eller antalet
lärotillfällen skulle riskera att motverka syftet. Andra faktorer skulle
kanske i ett sådant fall bli dominerande, som till exempel stress.
Trots detta skulle det minst sagt vara intressant att se hur skolnärvaro
och lärande skulle påverkas av att begränsa studenternas möjlighet till
inlärningstillfällen...
You know you love me. XOXO Gossip Girl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar