söndag 13 september 2015

Inför föreläsning måndag 14/9 - Cialdini kap 6-7. Förskollärargruppen

Kapitlet rörande auktoritet och hur vi omedvetet påverkas av det ansåg vi i gruppen vara svårt att koppla till nuvarande projekt. Nyfikenhet och lust till lärande kommer inte enligt vårt tyckande från en fintitulerad person i fina kläder, och oavsett hur mycket denne tjatar om vikten av att tex studera kurslitteraturen känner vi oss inte mer manade till detta. Vi känner oss heller inte mindre manade om denna person saknar en fin titel och har ”fulare” kläder.

Enligt Cialdini blir människor mer motiverade av vad de kan förlora än vad de blir av vad de kan vinna. Att använda knapphet i nuvarande projekt skulle vara intressant men osäkert. Att öka motiverande för lärande genom att på något sätt begränsa saker som tid eller antalet lärotillfällen skulle riskera att motverka syftet. Andra faktorer skulle kanske i ett sådant fall bli dominerande, som till exempel stress. Trots detta skulle det minst sagt vara intressant att se hur skolnärvaro och lärande skulle påverkas av att begränsa studenternas möjlighet till inlärningstillfällen...

You know you love me. XOXO Gossip Girl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar